Brakteáty

Brakteáty byly jednostranné mince ražené z tenkého stříbrného plechu především ve 12.-14. století ve střední Evropě. Název pochází z latinského bractea označující tenký plech. Pro sběratele představují brakteáty unikátní numismatický fenomén s mimořádnou uměleckou hodnotou reliéfního zpracování a fascinující rozmanitostí motivů.

Řazení produktů

682 položek celkem

Výpis produktů

20 krejcar Marie Terezie 1780 IC- FA Vídeň
Novinka
1 550 Kč

Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1780 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.

4398
20 krejcar Marie Terezie 1774 IC- FA Vídeň
Novinka
1 450 Kč

Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1774 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.

4397
20 krejcar Marie Terezie 1770 EvS - AS Praha
Novinka
750 Kč

Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1770 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.

4396
20 krejcar Marie Terezie 1768 EVMD - B Kremnica
Novinka
1 150 Kč

Stříbrný 20krejcar z roku 1768 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.

4395
20 krejcar Marie Terezie 1765  Praha
Novinka
1 490 Kč

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.

4394
20 krejcar Marie Terezie 1765 KB Kremnica
Novinka
2 250 Kč

Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.

4393
20 krejcar Marie Terezie 1765 KB Kremnica
Novinka
1 550 Kč

Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.

4392
20 krejcar 1765 – Marie Terezie – Vídeň
Novinka
699 Kč

Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.

4390
20 krejcar 1765 – Marie Terezie – Vídeň
Novinka
799 Kč

Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.

4389
20 krejcar 1765 – Marie Terezie – Vídeň
Novinka
599 Kč

Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.

4388
20 krejcar 1763 – Marie Terezie, Praha
Novinka
2 200 Kč

Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.

4387
20 krejcar 1763 – Marie Terezie, Praha
Novinka
1 500 Kč

Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.

4386

Ovládací prvky výpisu

682 položek celkem

BrakteatBrakteáty představují jedinečný fenomén středověkého mincovnictví, kdy se z tenkého stříbrného plechu o tloušťce 0,1-0,3 mm razily jednostranné mince s hlubokým reliéfem. Technika ražby spočívala v položení plechu na prohloubené razidlo a úderu kladivem, čímž vznikl vypouklý obraz viditelný z obou stran. Období brakteátů od 12. do 14. století představuje vrchol středověkého mincovního umění ve střední Evropě.

Centrum brakteátové ražby leželo v německých zemích, zejména v Sasku, Durynsku, Braniborsku a Švábsku. Míšeňské brakteáty markrabat z rodu Wettinů patří k umělecky nejdokonalejším s detailními portréty panovníků, architektonickými motivy a heraldickými zvířaty. Magdeburské arcibiskupské brakteáty zobrazovaly svatého Mauricia, patrona arcidiecéze, často v kombinaci s postavou arcibiskupa.

Velikost brakteátů se pohybovala od 20 do 45 milimetrů v průměru, což umožňovalo vytvoření detailních kompozic. Ikonografie brakteátů zahrnovala portréty panovníků, světce, heraldická zvířata, architekturu hradů a kostelů nebo symbolické scény. Řezenské brakteáty s motivem klíčů svatého Petra, brunšvické se lvem nebo durynské s jezdcem dokumentují regionální rozmanitost.

Ekonomický systém brakteátů byl založen na pravidelném přeražování, tzv. renovatio monetae. Jednou či dvakrát ročně museli držitelé vyměnit staré brakteáty za nové s určitou srážkou, což představovalo formu zdanění. Tento systém paradoxně podporoval ekonomiku, protože motivoval k rychlému utracení peněz místo jejich hromadění. Období brakteátové měny často koreluje s hospodářským rozkvětem měst.

České a moravské brakteáty 13. století představují specifickou skupinu s motivy českého lva, moravské orlice nebo postavy panovníka. Polské brakteáty Boleslava Kadeřavého a jeho nástupců kombinovaly byzantské vlivy s místní tradicí. Skandinávské brakteáty raného středověku představují odlišný typ – zlaté amulety s runami a germánskou mytologií.

Úpadek brakteátů nastal ve 14. století s návratem k oboustranným grošům. Křehkost a náchylnost k poškození, stejně jako nepraktičnost pro dálkový obchod, vedly k jejich postupnému opuštění. Poslední brakteáty se razily v některých oblastech až do 16. století jako ceremoniální nebo poutní mince.

Pro současné numismatiky představují brakteáty vrchol středověkého uměleckého řemesla s jedinečnou estetikou. Sběratelská hodnota spočívá v jejich uměleckém zpracování, historickém významu a dokumentaci regionálních tradic středověké Evropy, kdy každé biskupství, klášter či město mohlo razit vlastní originální motivy.

Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet