Bruselské tolary
Bruselské tolary reprezentují výjimečné stříbrné mince španělských Nizozemí habsburské éry. Tyto reprezentativní tolary se razily v proslulé bruselské mincovně a kombinovaly španělskou státní symboliku s burgundskou tradicí. Jejich umělecká kvalita a historický význam z nich činí skvosty severoevropské numismatiky.

Výjimečný tolar Rudolfa II. z roku 1607, ražený v Hallu, známý jako „alchymistický tolar“, odkazuje na mystickou a vědeckou atmosféru rudolfínské Prahy.

Stříbrný tolar Rudolfa II. z roku 1602 ražený v Kremnici představuje mistrovský kus renesanční mincovní tvorby s portrétem císaře a říšským orlem.

Stříbrná mince o nominálu 1/3 tolaru z roku 1796, ražená za vlády kurfiřta Fridricha Augusta III. Saského – reprezentativní portrét panovníka a státní znak Saského kurfiřtství.

Stříbrný čtvrt tolar z roku 1788 ražený v Kremnici za císaře Josefa II. Vyobrazení panovníka a křížící se prapory symbolizují moc habsburské říše v pozdním 18. století.

Vítězný tolar z roku 1871 oslavuje triumf Pruska ve válce s Francií a vznik Německého císařství pod vládou císaře Viléma I. – silný symbol německého sjednocení.

Reprezentativní stříbrný tolar ze Svobodného města Frankfurt z roku 1860 s bohatou symbolikou a historickým významem v období německé konfederace.

Vzácná stříbrná mince z německého knížectví Brunswick-Lüneburg s motivem skákajícího koně a erbem vévody Georga Wilhelma. Ražba z roku 1693 s nádhernou patinou.

Reprezentativní pruský tolar z roku 1803 s portrétem Friedricha Wilhelma III. a erbem s divými muži. Raženo ve Vratislavi, zachovalá mince z doby napoleonských válek.

Stříbrný 24 Mariengroschen z roku 1789, ražený v Brunšviku pod vládou Karla Viléma Ferdinanda – impozantní skákající kůň a klasický leipzigský měnový standard.

Impozantní stříbrný tolar Františka II. z roku 1796 ražený v Praze představuje klasický příklad habsburské moci před napoleonskými válkami.

Impozantní stříbrný tolar Františka II. z roku 1796 ražený ve Vídni představuje klasický příklad habsburské moci před napoleonskými válkami.

Stříbrný tolar z roku 1965, ražený firmou ARTEX podle historické předlohy z roku 1896 k miléniu příchodu Maďarů – s ikonickým portrétem Františka Josefa I. a madonou s uherským...
Bruselská mincovna dosáhla vrcholu své slávy během španělské vlády nad Nizozemími, kdy se stala jedním z nejvýznamnějších center ražby reprezentativních tolarů v severní Evropě. Bruselské tolary kombinovaly technickou dokonalost flemského mincovnictví s požadavky španělské državy na prestižní platidlo vysoké hodnoty. Jejich produkce reflektovala ekonomickou sílu regionu a politické ambice španělské monarchie.
Ikonografie bruselských tolarů vynikala uměleckou sofistikovaností charakteristickou pro nizozemské renesanční umění. Typické jsou detailní portréty španělských králů jako burgundských vévodů, často doprovázené allegorickými postavami nebo heraldickými kompozicemi zdůrazňujícími legitimitu španělské vlády. Reversy obvykle zobrazují náboženské motivy nebo státní symboly oslavující katolickou identitu monarchie.
V rámci evropského obchodu získaly bruselské tolary pověst spolehlivého a prestižního platidla vysoké hodnoty. Jejich kvalita a mezinárodní uznání z nich činily vyhledávanou obchodní měnu používanou od Baltu po Středomoří. V českých zemích se objevovaly především prostřednictvím dinastických vazeb Habsburků a mezinárodního obchodu.
Pro současné sběratele představují bruselské tolary fascinující kombinace španělské státní symboliky s nizozemským mincovním uměním. Jejich vzácnost a výjimečná umělecka hodnota z nich činí jedny z nejžádanějších objektů kolekcí věnovaných habsburské numismatice a evropskému mincovnictví 16.-17. století.