Centesimi
Centesimi představovali setinnou část italské liry a dalších měn od sjednocení Itálie až po zavedení eura, název pochází z latinského centesimus znamenající setina. Od měděných centesimů Viktora Emanuela II. přes fašistické ražby až po hliníkové mince republiky dokumentují italské dějiny. Pro sběratele nabízejí centesimi dostupný průřez italskou numismatikou od risorgimenta po evropskou integraci.
Řazení produktů
Výpis produktů
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1780 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1774 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1770 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.
Stříbrný 20krejcar z roku 1768 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Centesimi sloužili jako drobná měnová jednotka italských států a později sjednocené Itálie, představující setinu základní jednotky – liry, franku nebo scuda podle regionu. Název pochází z latinského centesimus (setý), následujíc decimální tradici zavedenou Francouzskou revolucí. Historie centesimů dokumentuje ekonomický a politický vývoj Apeninského poloostrova od roztříštěnosti přes sjednocení až po evropskou integraci.
Předsjednocené italské státy razily vlastní centesimy. Sardinské centesimi Viktora Emanuela II. z 50. let 19. století připravily půdu pro jednotnou měnu. Papežské centesimi s tiárou a klíči, toskánské s lotrinským erbem nebo lombardsko-benátské s rakouským orlem dokumentují politickou mozaiku Itálie. Různé systémy komplikovaly obchod až do sjednocení.
Království Itálie standardizovalo centesimy roku 1861. Měděné 1, 2, 5 a 10 centesimů s portrétem Viktora Emanuela II. a savojským erbem cirkulovaly po celé zemi. Nápis VITTORIO EMANUELE II RE D'ITALIA symbolizoval národní jednotu. Kvalita ražeb z turínské, milánské a neapolské mincovny odpovídala standardům Latinské měnové unie.
Umberto I. a Viktor Emanuel III. pokračovali v tradici. Mikulášové centesimy s včelou nebo obilným klasem představovaly secesní design. První světová válka přinesla zinkové a železné náhražky. Vittorio Veneto commemoratives oslavovaly vítězství. Inflace dvacátých let znehodnotila drobné nominály.
Fašistická éra transformovala ikonografii. Mussoliniho centesimy zobrazovaly liktorské svazky, orlici nebo alegorii plodnosti Italia. Imperiální motivy oslavovaly dobytí Etiopie. Albánské a okupační centesimy dokumentují expanzivní politiku. Autarkní ekonomika vedla k experimentům s náhradními materiály.
Italská republika přinesla nové motivy. Republikánské centesimy s Minerviným hlavou, obilným klasem nebo včelou symbolizovaly obnovu. Hliníkové ražby 50. let představovaly ekonomické řešení. Serie s motivy Balanční váhy, Cornucopia nebo Italia turrita dokumentovala demokratické hodnoty.
Inflace postupně znehodnocovala centesimy. Denominace 60. a 70. let učinily z nejmenších nominálů bezcenné mince. Stovky a tisíce lir nahradily centesimy v běžném oběhu. Poslední 10 a 20 centesimů se razily do roku 1999. Sběratelé shromažďovali kompletní ročníky jako investici.
Vatikánské a sanmarinské centesimy představují zvláštní kategorii. Papežské centesimy s portréty pontifiků od Pia IX. po Jana Pavla II. jsou vzácnější než italské. San Marino razilo vlastní varianty s třemi věžemi. Tyto mikrostate emise dosahují prémiových cen.
Pro současné sběratele představují centesimy dostupnou specializaci. Numismatická hodnota spočívá v dokumentaci italských dějin od risorgimenta přes fašismus k republice, přičemž každá epocha vtiskla svou ideologii do nejdrobnějších mincí, které denně používaly miliony Italů až do nahrazení eurocenty roku 2002.




