České brakteáty
České brakteáty představují jedinečné tenké jednostranné mince ze 13. století. Tyto inovativní mince s vytlačovanými motivy dokumentují vrchol středověkého mincovního umění a českou adaptaci středoevropských mincovních trendů.
Řazení produktů
Výpis produktů
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1780 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1774 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1770 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.
Stříbrný 20krejcar z roku 1768 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
České brakteáty představují jeden z nejfascinujících a nejtechnicky pokročilých fenomenů středověkého českého mincovnictví. Tyto tenké jednostranné mince ze 13. století, ražené speciální technikou vytlačování do měkkého podkladu, dokumentují období intenzivní inovace a experimentování v českém mincovním umění a představují unikátní adaptaci středoevropských mincovních trendů.
Brakteátová technika vznikla v německých zemích a rychle se rozšířila do střední Evropy jako odpověď na nedostatek stříbra a potřebu šetřit kovem při zachování velikosti mince. V českých zemích dosáhla tato technika mimořádné umělecké úrovně, když čeští rytci dokázali na tenkém stříbrném plátku vytvořit detailní reliéfní kompozice, které často převyšovaly kvalitou standardní oboustranné mince své doby.
České brakteáty se vyznačují bohatou ikonografickou rozmanitostí – od tradičních heraldických motivů s českými lvy přes architektonické prvky až po komplexní figurální scény s portréty panovníků nebo náboženskými motivy. Jejich vytlačovaná technika umožnila plastické zpracování, které dodávalo motivům životnost a expresivitu nedosažitelnou běžnou ražbou. Často obsahovaly i nápisy v gotické minuskule, které přinášejí cenné informace o jejich vzniku a určení.
Brakteátové období v českých zemích trvalo relativně krátce a bylo ukončeno zavedením oboustranných grošů Václava II. Pro sběratele představují české brakteáty extrémně vzácné a ceněné objekty, které spojují technickou inovaci s uměleckou dokonalostí. Jejich křehkost a věk činí z každého dochovaného exempláře unikátní historický dokument, který svědčí o kreativitě a technické zdatnosti českých mincovníků 13. století.




