Mince z bromberské mincovny
Mince z bromberské mincovny pocházejí z pruského města Bromberg, dnešní polské Bydhoště, které mělo strategický význam na obchodní cestě mezi Berlínem a Královcem. Zdejší ražby z 18. a 19. století dokumentují rozvoj pruského Pomořanska a ekonomickou integraci nově získaných polských území do pruského státu.
Řazení produktů
Výpis produktů
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1780 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1774 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1770 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.
Stříbrný 20krejcar z roku 1768 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Mince z bromberské mincovny byly produkovány v městě na řece Brdě, které Prusko získalo při prvním dělení Polska roku 1772. Fridrich II. Veliký zřídil v Brombergu mincovnu roku 1773 jako součást ekonomické integrace nově nabytých území. Mincovna fungovala až do roku 1883 a razila především drobné oběžné mince pro potřeby rychle se rozvíjejícího průmyslového regionu.
Bromberská produkce zahrnovala měděné feniky a stříbrné groše s pruskou orlicí a nápisem MONETA REGIS BORUSSIAE. Po napoleonských válkách mincovna razila také polské mince pro Velkopolské knížectví pod pruskou správou, které nesou dvojjazyčné nápisy v němčině a polštině. Tato specifická produkce dokumentuje snahu Pruska získat loajalitu polského obyvatelstva.
Technické vybavení bromberské mincovny patřilo k nejmodernějším v Prusku, využívalo parní stroje a hydraulické lisy dovezené z Anglie. Mincovna se specializovala na masovou produkci drobných nominálů, které byly potřeba pro vyplácení mezd v rozrůstajících se textilních továrnách a železničních dílnách. Kvalita ražeb byla standardizovaná podle berlínských vzorů, ale místní mincmistr často přidával drobné varianty.
Po sjednocení Německa roku 1871 pokračovala bromberská mincovna v ražbě říšských mincí s označením A pro Berlín, ale část produkce nesla specifické značky odlišující bromberskou výrobu. Pro sběratele představují tyto mince zajímavé svědectví o pruské germanizační politice a ekonomické modernizaci východních provincií. Bromberské ražby dokumentují období, kdy se z provinčního města stalo významné průmyslové centrum propojující německý a polský hospodářský prostor.




