Mince z poznaňské mincovny
Mince z poznaňské mincovny dokumentují více než šest století mincovnictví v hlavním městě Velkopolska. Od středověkých brakteátů přes pruské tolary až po moderní polské mince představují poznaňské ražby svědectví o složitých dějinách města na pomezí polského a německého kulturního prostoru.
Řazení produktů
Výpis produktů
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1780 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Stříbrný 20krejcar Marie Terezie z roku 1774 ražený ve Vídni představuje významnou ukázku tereziánského mincovnictví v době reforem a centralizace monarchie.
Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1770 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.
Stříbrný 20krejcar z roku 1768 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Stříbrný 20krejcar z roku 1765 s portrétem Marie Terezie a madonou jako Patronkou Uher patří k cenným dokladům habsburského mincovnictví v 18. století.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Elegance tereziánského mincovnictví v podobě stříbrného 20 krejcaru z roku 1765, raženého ve Vídni – s portrétem císařovny a císařským orlem na piedestalu.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.
Mince z poznaňské mincovny byly raženy v městě, které bylo jedním z center raného polského státu a později důležitým střediskem pruské provincie Posen. Poznaňská mincovna fungovala s přestávkami od 14. století, kdy město získalo mincovní právo od polských králů. Největšího významu dosáhla v 16. století za polského zlatého věku, kdy Poznaň byla významným obchodním centrem na cestě mezi východem a západem.
Na historických poznaňských mincích nacházíme městský znak s klíči svatého Petra, patrona místní katedrály. V polském období dominovala orlice s korunou, v pruské éře po roce 1793 pruský orel. Mincovna razila kvalitní groše a tympfy pro velkopolský obchod, později pruské tolary a říšské marky se značkou B.
Specifickou kapitolou jsou mince Velkopolského povstání 1918-1919, kdy Poznaň bojovala za připojení k obnovenému Polsku. V meziválečném období zde krátce fungovala pobočka polské státní mincovny. Během druhé světové války nacisté v Poznani razili okupační mince pro Generální gouvernement.
Pro polské i německé sběratele představují poznaňské mince cenné svědectví o multikulturní historii města. Ražby dokumentují střídání polské a pruské správy a schopnost Poznaně zachovat si ekonomický význam navzdory politickým změnám. Mince jsou důležitým pramenem pro studium polsko-německých vztahů a formování národních identit ve střední Evropě.




