Mince z salcburské mincovny
Mince ze salcburské mincovny dokumentují tisíciletou tradici církevního mincovnictví v sídle mocných arcibiskupů. Salcburské tolary, dukáty a krejcary představují vrchol barokního mincovního umění a svědčí o bohatství arcibiskupství těžícího ze soli a obchodu mezi Německem a Itálií.
Výpis produktů

Stříbrný tolar z roku 1773 s mincovní značkou M, ražený v Salcburku za vlády arcibiskupa Hieronyma Colloreda. Působivý exemplář o hmotnosti 27,58 g představuje vysoce kvalitní...
Ovládací prvky výpisu
Mince ze salcburské mincovny byly raženy v arcibiskupství, které až do sekularizace roku 1803 patřilo mezi nejmocnější církevní státy Svaté říše římské. Salcburští arcibiskupové získali mincovní právo již v 10. století a jejich ražby patřily k nejkvalitnějším v alpských zemích. Bohatství z těžby soli v Hallstattu a kontrola alpských průsmyků zajišťovaly stabilní financování mincovní produkce.
Na salcburských mincích dominuje svatý Rupert s berlou a solným sudem jako patron arcibiskupství. Portréty arcibiskupů v pontifikálním ornátu dokumentují sebevědomí církevních knížat. Reversy často zobrazují pohled na město s pevností Hohensalzburg nebo madonu jako ochránkyni země. Barokní tolary patří k vrcholům evropského mincovního umění.
Zvláštní kapitolou jsou ražby arcibiskupa Parise Lodrona během třicetileté války, kdy Salcburk zůstal neutrální a těžil z tranzitního obchodu. Jeho tolary s heslem "Paris arte et Marte" dokumentují úspěšnou politiku balancování mezi válčícími stranami. Za Mozartovy éry razil arcibiskup Colloredo mince vysoké umělecké kvality odpovídající kulturnímu rozkvětu města.
Pro rakouské a bavorské sběratele představují salcburské církevní mince cenné svědectví o době, kdy arcibiskupové vládli jako suverénní panovníci. Ražby dokumentují ekonomickou sílu církevního státu a jeho roli v kulturním životě střední Evropy. Mince jsou jedinečným pramenem pro studium církevních dějin a barokního umění v alpském regionu.