Pražské brakteáty
Pražské brakteáty představují jedinečné tenké jednostranné mince ze 13. století ražené v pražské mincovně. Tyto technicky pokročilé mince s vytlačovanými motivy dokumentují vrchol středověkého českého mincovního umění.

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1759 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1767 z pražské mincovny zachycuje císaře Josefa II. ještě jako spoluvladaře Marie Terezie a odráží přechodné období reformního absolutismu v...

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1765 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1764 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.

Vzácný stříbrný 20krejcar z roku 1755 ražený v Praze za vlády Marie Terezie, představující ranou fázi tereziánských mincovních reforem.

Elegantní stříbrná mince z období vlády Marie Terezie, ražená roku 1768 v pražské mincovně, odráží moc a stabilitu habsburské monarchie v časech reforem a osvícenství.

Stříbrný 20 krejcar Marie Terezie z roku 1763 s nádherným barokním portrétem a orlem Habsburků – ražba z pražské mincovny, symbol stability v době po sedmileté válce.

Impozantní stříbrný tolar Františka II. z roku 1796 ražený v Praze představuje klasický příklad habsburské moci před napoleonskými válkami.
Pražské brakteáty představují jeden z nejfascinujících a technicky nejpokročilejších produktů středověké pražské mincovny. Tyto tenké jednostranné mince ze 13. století, ražené speciální technikou vytlačování do měkkého podkladu, dokumentují období intenzivní inovace a experimentování v českém mincovním umění a postavily Prahu mezi přední mincovní centra střední Evropy.
Pražská mincovna přijala brakteátovou techniku jako odpověď na nedostatek stříbra a potřebu šetřit kovem při zachování velikosti a prestižního vzhledu mince. Pražští rytci však dokázali tuto techniku dovést k mimořádné umělecké dokonalosti, když na tenkém stříbrném plátku vytvářeli detailní reliéfní kompozice, které často svou kvalitou převyšovaly standardní oboustranné mince své doby.
Pražské brakteáty se vyznačují bohatou ikonografickou rozmanitostí – od tradičních heraldických motivů s českými lvy přes architektonické prvky pražských sakrálních staveb až po komplexní figurální scény s portréty českých panovníků. Jejich vytlačovaná technika umožnila plastické zpracování, které dodávalo motivům životnost a expresivitu. Často obsahovaly i nápisy v gotické minuskule, které přinášejí cenné informace o pražské mincovně a jejích produktech.
Brakteátové období pražské mincovny trvalo relativně krátce a bylo ukončeno zavedením revolučních grošů Václava II. Pro sběratele představují pražské brakteáty extrémně vzácné a ceněné objekty, které spojují technickou inovaci s uměleckou dokonalostí. Jejich křehkost a věk činí z každého dochovaného exempláře unikátní historický dokument, který svědčí o kreativitě a technické zdatnosti pražských mincovníků v době největšího rozkvětu středověké Prahy.