Pražské tolary
Pražské tolary představují pokračování slavné pražské mincovní tradice v období velkých stříbrných mincí 16.-18. století. Po ukončení ražby pražských grošů roku 1547 se Praha adaptovala na novou tolary éru evropského mincovnictví.

Rytířský tolar z roku 1540 z Eislebenu představuje silné rody Mansfeldu v době reformace – s erbem a jezdeckým motivem symbolizujícím šlechtickou moc a tradici.

Historická stříbrná mince v nominální hodnotě 2/3 tolaru z roku 1768 nese portrét Fridricha Augusta III. a dokládá stabilitu saského mincovnictví v pozdně barokní éře.

Stříbrný čtvrt-tolar z posledního roku vlády Karla VI., ražený v Hallu. Výrazný příklad barokní mincovní estetiky a symbolu císařské autority v habsburské monarchii.

Saský tolar z roku 1782 ražený za vlády kurfiřta Fridricha Augusta III. Klasická stříbrná mince typu „EINE MARCKE“ s bohatým erbem a reprezentativním portrétem panovníka.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1825 ražený ve Vídni. Působivý kus z pozdní fáze jeho vlády, reprezentující klasickou císařskou symboliku a kvalitní vídeňskou ražbu.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1824 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1815 ražený ve Vídni. Významná mince vydaná po pádu Napoleona, symbol stability habsburské monarchie.

Stříbrný tolar z roku 1818 ražený v Benátkách za vlády Františka I. představuje elegantní spojení císařské symboliky s italskou mincovní tradicí habsburské říše.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1819 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1819 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar z roku 1775 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1773 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...
Pražské tolary navázaly na tisíciletou tradici pražského mincovnictví, když Ferdinand I. v roce 1547 ukončil legendární éru pražských grošů a zavedl nový měnový systém založený na velkých stříbrných mincích. Praha se tak připojila k celoevropskému trendu tolarových mincí inspirovaných jáchymovskými dolary.
Pražská mincovna razila tolary a jejich díly pro habsburské panovníky od Ferdinanda I. přes Rudolfa II. až po pozdní císařské dynastie. Tyto mince se vyznačovaly tradiční pražskou kvalitou a často nesly portrét panovníka na líci a český lev nebo habsburský orel na rubu. Zvláštní význam měly tolary ražené za Rudolfa II., kdy byla Praha císařskou rezidencí.
Pražské tolary dokumentují přechodové období mezi středověkou a novověkou Evropou. Zatímco pražské groše byly symbolem české samostatnosti, tolary už reprezentovaly nadnárodní habsburskou monarchii. Přesto si pražská mincovna udržela své renomé díky zkušenostem z kutnohorského a pražského mincovnictví.
Pro sběratele představují pražské tolary zajímavé svědectví o kontinuitě české mincovní tradice v měnících se politických podmínkách. Spojují v sobě odkaz slavných pražských grošů s novou érou evropského tolarového mincovnictví.