Římské zlaté mince
Římské zlaté mince – aurei a solidi – představují vrchol antického mincovnictví. Od Julia Caesara po pád západořímské říše dokumentují šest století dějin impéria prostřednictvím portrétů císařů a alegorických motivů nejvyšší umělecké kvality.

Antoninian císaře Diocletiana zachycuje reformního panovníka s paprskovou korunou a scénou s Jupiterem – symbolizuje božské potvrzení vlády a obnovenou stabilitu impéria.

Mince císaře Claudia II., známého jako „Gothicus“, připomíná jeho slavné vítězství nad Góty i jeho snahu o obnovu impéria – vyobrazen s paprskovou korunou a Herkulem, symbolem...

Antoninian císaře Proba z období krize římského impéria ukazuje panovníka s paprskovou korunou a symbolickým předáním věnce – vyjádření legitimity, obnovy a vojenského vítězství.

Stříbrný denár císaře Septimia Severa, vládce turbulentní éry po pádu komodovské dynastie, je cenným svědectvím o počátcích severovské dynastie v římských dějinách.

Římský denár z bouřlivého období občanských válek, ražený za diktatury Sully, nese portrét boha Apollóna a výjev jezdce v boji – symbol odvahy a římské ctnosti.

Stříbrná siliqua císaře Constantia II. z pozdního římského císařství, ražená v Nikomédii, představuje elegantní spojení císařské moci, křesťanské symboliky a mincovní zručnosti...

Antoninián Filipa II. z roku 245 n. l. oslavuje císařského prince jako vůdce mládeže – budoucího obránce impéria, držícího zeměkouli a kopí.

Antoninián císaře Filipa I. z roku 248 n. l. oslavuje vojenskou ctnost a dynastickou kontinuitu – s vyobrazením císaře i jeho syna na koních v plné zbroji.

Stříbrný denár mladého císaře Gordiana III. z roku 241 n. l. zachycuje nejen jeho idealizovaný portrét, ale i boha Apollóna, symbol harmonie, umění a světla.

Denár císaře Caracally z roku 214 n. l. vyjadřuje jeho postavení jako zbožštělého vůdce – s vavřínem na hlavě a olivovou ratolestí v ruce jako symbolem moci a míru.
Římské zlaté mince patří mezi nejcennější a nejhledanější numismatické objekty světa. Aurei a pozdější solidi představují nejen vrchol antického mincovního umění, ale také jedinečné historické dokumenty, které zachycují proměny největší říše starověku od jejího zlatého věku až po dramatický zánik.
Tradice ražby zlatých mincí v Římu začala za Julia Caesara v polovině 1. století př. n. l. a dosáhla svého vrcholu za vlády Augusta, kdy se aureus stal standardní zlatou mincí impéria. Tyto mince nesly portréty císařů provedené s takovou uměleckou dokonalostí, že dodnes slouží jako hlavní ikonografické prameny pro poznání antické portrétní plastiky. Každý aureus byl miniaturním uměleckým dílem, na kterém se odrazila nejen politická propaganda, ale také nejvyšší úroveň tehdejšího řemeslného umění.
Období největšího rozkvětu římského zlatého mincovnictví spadá do 1. a 2. století n. l., kdy císařové jako Trajan, Hadrian nebo Marcus Aurelius nechávali razit aurei s motivy svých vojenských vítězství, architektonických projektů a božstev. Tyto mince se dostávaly až do odlehlých koutů impéria, včetně území dnešní České republiky, kde byly objeveny jako součást pokladů nebo jednotlivé nálezy svědčící o rozsáhlých obchodních kontaktech.
Pro moderní sběratele představují římské zlaté mince fascinující kombinaci historické autenticity a investičního potenciálu. Jejich hodnota vychází nejen z obsahu drahého kovu, ale především z jejich stáří, vzácnosti a umělecké kvality. Každý exemplář je hmotným svědkem antické civilizace, který v sobě nese příběhy císařů, bitev a proměn, jež formovaly základy evropské kultury.