Stříbrné groše
Stříbrné groše představují revoluční mince středověké Evropy razívé z kvalitního stříbra. Tyto prestižní mince se rozšířily ze střední Evropy po celém kontinentu a staly se základem pozdně středověkého obchodu. Jejich historický význam a umělecká kvalita z nich činí ikonické objekty gotické numismatiky.

Stříbrný groš vévody Albrechta Hohenzollerna z roku 1543, ražený v Královci, představuje významnou minci raně novověkého Pruska.

Stříbrný trojak ražený v Rize v roce 1595 za vlády Zikmunda III. Vasy – krále Polska a Švédska. Klasický renesanční typ s portrétem panovníka a městským znakem.

Stříbrný 1/24 tolaru, neboli 1 groš, z let 1601–1603 pochází z vévodství Schleswig-Holstein-Gottorp a byl ražen za vlády vévody Jana Adolfa.

Stříbrný pražský groš Vladislava II. Jagellonského (1471–1516) z Kutné Hory. Nese typický lví štít a legendu s panovníkovou titulaturou. Cenný kus rané habsburské numismatiky s...

Mince je v pěkném sběratelském stavu (viz foto). Odpovídá katalogům Kopicki 1229 a Kamiński 1377. Autentický dobový kus s jasně čitelnými detaily, ideální pro rozšíření sbírky...

Historický trojak z roku 1597 ražený v Olkuszi za vlády Zikmunda III. Vasy, odráží mocenský rozmach polsko-litevské unie i mistrovství renesanční mincovní tvorby.

Trojgroš z roku 1599 ražený v Brombergu za vlády Zikmunda III. Vasy je typickým představitelem polsko-litevské mincovní reformy na přelomu 16. a 17. století a důležitým dokladem...

Historický trojak z roku 1595 ražený v Olkuszi za vlády Zikmunda III. Vasy, odráží mocenský rozmach polsko-litevské unie i mistrovství renesanční mincovní tvorby.

Stříbrný trojak ražený v Rize v roce 1594 za vlády Zikmunda III. Vasy – krále Polska a Švédska. Klasický renesanční typ s portrétem panovníka a městským znakem.

Saský 40groš z roku 1621 ražený za vlády kurfiřta Johanna Georga I. během měnové krize Kipper und Wipper. Historicky cenná mince z Drážďan s motivem letící labutě, sběratelsky...
Stříbrné groše představují jednu z nejúspěšnějších monetárních inovací středověku a jejich zavedení revolucionizovalo evropské mincovnictví prostřednictvím návratu k prestižním stříbrným mincím po staletích dominance stříbrných denárů. Tyto kvalitní mince se razily ze stříbra o ryzosti 90-95% a váze 3-4 gramů, přičemž jejich vzor se rychle rozšířil z Čech a severní Itálie po celé Evropě. Groš představoval odpověď na ekonomické potřeby rostoucích měst a expandujícího obchodu vrcholného středověku.
Umělecká úroveň stříbrných groš] dosahuje vrcholných standardů gotického medailérského umění prostřednictvím detailních reliéfů králů, světců a heraldických kompozic reflektujících kulturní hodnoty křesťanské Evropy. Nejslavnější jsou pražské groše Václava II. s českem lvem, francouzské gros tournois nebo benátské matapany. Ikonografická rozmanitost evropských groš] dokumentuje regionální identity při zachování základních typologických principů.
Ekonomická funkce stříbrných groš] spočívala v revoluci obchodního styku prostřednictvím poskytnutí prestižního, avšak dostupného platidla pro rostoucí střední třídu a městské obyvatelstvo. Jejich mezinárodní cirkulace dokumentuje ekonomickou integraci pozdně středověké Evropy a rozvoj obchodních sítí spojujících města od Flandder po Toskánsko. Groše se staly páteří evropského obchodu a základem pro pozdější tolerový systém.
Pro současné sběratele představují stříbrné groše ideální kombinaci historického významu s investičním potenciálem stříbra a dostupností umožňující sestavit reprezentativní kolekce. Jejich studium poskytuje fascinující vhled do ekonomické revoluce vrcholného středověku a mechanismů monetární inovace. Rozmanitost evropských regionů a typů z nich činí jednu z nejbohatších oblastí středověké numismatiky dokumentující kulturní jednotu a regionální rozmanitost křesťanské Evropy.