Stříbrné tolary Maxmiliána III.
Stříbrné tolary Maxmiliána III. dokumentují vládu posledního bavorského elektorve z wittelsbašské dynastie. Tyto elegantní mince z druhé poloviny 18. století reprezentují vrchol bavorské numismatiky před napoleonskými změnami.

Rytířský tolar z roku 1540 z Eislebenu představuje silné rody Mansfeldu v době reformace – s erbem a jezdeckým motivem symbolizujícím šlechtickou moc a tradici.

Historická stříbrná mince v nominální hodnotě 2/3 tolaru z roku 1768 nese portrét Fridricha Augusta III. a dokládá stabilitu saského mincovnictví v pozdně barokní éře.

Stříbrný čtvrt-tolar z posledního roku vlády Karla VI., ražený v Hallu. Výrazný příklad barokní mincovní estetiky a symbolu císařské autority v habsburské monarchii.

Saský tolar z roku 1782 ražený za vlády kurfiřta Fridricha Augusta III. Klasická stříbrná mince typu „EINE MARCKE“ s bohatým erbem a reprezentativním portrétem panovníka.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1825 ražený ve Vídni. Působivý kus z pozdní fáze jeho vlády, reprezentující klasickou císařskou symboliku a kvalitní vídeňskou ražbu.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1824 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1815 ražený ve Vídni. Významná mince vydaná po pádu Napoleona, symbol stability habsburské monarchie.

Stříbrný tolar z roku 1818 ražený v Benátkách za vlády Františka I. představuje elegantní spojení císařské symboliky s italskou mincovní tradicí habsburské říše.

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1819 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar Františka I. z roku 1819 ražený ve Vídni. Klasická mince habsburské monarchie s bohatým znakem a císařským portrétem, ceněná pro historickou i sběratelskou...

Stříbrný tolar z roku 1775 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1773 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...
Maxmilián III. Josef Bavorský (1727-1777) byl posledním mužským potomkem bavorské větve Wittelsbachů a jeho stříbrné tolary dokumentují vrcholné období samostatného Bavorska před začleněním do napoleonského systému. Jako osvícený absolutista prováděl rozsáhlé reformy a jeho mince odrážejí kulturní rozkvět mnichovského dvora v 18. století.
Maxmiliánovy tolary se vyznačovaly rafinovaným rokokovým stylem odpovídajícím francouzskému vkusu epochy. Portréty elektorve zachycovaly kultivovaného panovníka v duchu osvíceneckých ideálů, zatímco bavorské symboly na rubu - lvi, koruny a geometrické vzory - reprezentovaly hrdou nezávislost wittelsbašského státu. Umělecká kvalita dosáhla vrcholu díky mnichovským rytcům.
Kulturní rozkvět Maxmiliánovy vlády se odrazil i v numismatické produkci. Elektor byl podporovatelem umění a věd, což vedlo k vytvoření rafinovaných mincovních designů kombinujících tradiční bavorské motivy s moderními uměleckými směry. Jeho dvůr soupeřil s Vídní a Versailles v kulturní prestiži.
Pro sběratele představují Maxmiliánovy tolary elegantní završení samostatné bavorské numismatické tradice. Jejich spojení s posledním nezávislým bavorským elektorem a kulturním rozkvětem před napoleonskými válkami z nich činí historicky cenné objekty. Kvalitní exempláře dokumentují vrchol jihoněmecké rokové numismatiky a představují důležité svědectví o bohatství a sebevědomí wittelsbašského Bavorska.