Stříbrné tolary Maxmiliána III. Josefa
Stříbrné tolary Maxmiliána III. Josefa představují bavorské mince z 18. století (1745-1777). Tento osvícenský kurfiřt reprezentoval typického německého teritoriálního vládce, který modernizoval své země podle západoevropských vzorů a podporoval rokokovou kulturu.

Stříbrný tolar z roku 1775 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1773 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1755 ražený v Mnichově za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1772 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1771 ražený v Mnichově za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1771 ražený v Ambergu za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar z roku 1758, známý jako „Wappentaler“, ražený za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reverz zdobí velký rodový erb Wittelsbachů, averz nese portrét...
Stříbrné tolary Maxmiliána III. Josefa představují numismatické památky bavorského kurfiřta, který vládl v letech 1745-1777 jako představitel osvícenského absolutismu v německých zemích. Tento wittelsbašský panovník ztělesňoval pokus o modernizaci tradičního teritoriálního státu podle francouzských a rakouských vzorů.
Maximiliánovy stříbrné tolary dokumentují jeho úsilí o hospodářskou a kulturní modernizaci Bavorska. Kurfiřt podporoval rozvoj manufaktur, reformoval správní systém a významně investoval do vzdělávání. Jeho mnichovský dvůr se stal centrem rokokové kultury a přitahoval umělce z celé Evropy.
Politicky musel Maximilian procházet složitými vztahy mezi Rakouskem a Pruskem, dvěma dominantními mocnostmi německé politiky. Jako kurfiřt disponoval právem volit římského císaře, což z něj činilo významného hráče v říšské politice při současném zachování bavorské nezávislosti a kulturní autonomie.
Pro sběratele představují stříbrné tolary Maxmiliána III. Josefa příklad německého teritoriálního absolutismu 18. století. Jejich hodnota je umocněna Maximiliánovým příspěvkem k rozvoji bavorské kultury a skutečností, že dokumentují období příprav na modernizaci německých zemí, které připravilo půdu pro dramatické změny následujícího století.