Tolary Ferdinanda II. Tyrolského
Tolary Ferdinanda II. Tyrolského vznikaly za vlády renesančního mecenáše v letech 1564-1595. Tyto umělecky dokonalé mince se razily v proslulé hallerské mincovně z kvalitního tyrolského stříbra. Jejich technická excelentnost a kulturní kontext z nich činí vrcholné skvosty alpského renesančního mincovnictví.
Výpis produktů

Vzácnější čtvrtinový tolar z vlády saského kurfiřta Augusta I., ražený v mincovně Freiberg roku 1556. Mimořádně zajímavý doklad reformace a saského renesančního mincovnictví...

Stříbrný tolar města Sankt Gallen z roku 1622 s medvědem a orlem – výjimečný příklad mincovní autonomie svobodných říšských měst ve Svaté říši římské.

Slavný tolar Marie Terezie s letopočtem 1780 je nadčasovým symbolem obchodu, moci a prestiže habsburské monarchie – sběratelský i historický klenot. Foto ilustrační!

Stříbrný půltolar Marie Terezie z roku 1765, ražený v Bruselu, s habsburským dvouhlavým orlem a čtyřkorunovým křížem – symbol síly monarchie a vlády nad střední Evropou.

Raný nizozemský rijksdaalder z roku 1607 s detailním rytířským motivem a korunovaným erbem provincie Utrecht, v pěkné zachovalosti s dobovým leskem. Pozor mince je okrojená váha...

Výrazná stříbrná mince z doby nizozemského boje za nezávislost s motivem rytíře a heraldického lva, ražená roku 1619 v Utrechtu.

Stříbrný daalder z roku 1641, ražený v Západním Frísku, představuje rané vydání slavné série „rytířských“ mincí. Motiv rytíře a kráčejícího lva odráží nezávislost a odhodlání...

Stříbrný daalder z roku 1643, ražený v Západním Frísku, symbolizuje odhodlání nizozemských provincií v době osmdesátileté války. Motiv rytíře a lva vyjadřuje sílu, víru a...

Stříbrný daalder z roku 1642, ražený v Západním Frísku, představuje klasickou ukázku mincovní produkce Nizozemské republiky v době vrcholícího konfliktu s Habsburky. Bohatá...

Stříbrný rijksdaalder z roku 1644 ražený v Západní Frieslandii. Typický „rytířský tolar“ s postavou ozbrojence a heraldickým lvem, symbol svobody a nezávislosti nizozemských...

Stříbrný tolar z roku 1771 ražený v Mnichově za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

Stříbrný tolar Friedricha Viléma III. z roku 1818 s impozantním motivem pruského orla na válečných trofejích – numismatická připomínka poválečné obnovy po napoleonských válkách.
Ferdinand II. Tyrolský (1564-1595) transformoval Tyrolsko v jedno z nejvýznamnějších kulturních center renesanční Evropy a jeho tolary představují vrchol alpského mincovního umění. Jako vzdělený humanista a mecenáš umění vytvořil na zámku Ambras unikátní renesanční rezidenci a jeho láska k umění se odrazila v mimořádné kvalitě tolarů razívaných v hallerské mincovně. Ferdinandovy tolary tak kombinují technickou dokonalost s výjimečnou uměleckou hodnotou charakteristickou pro vrcholnou renesanci.
Umělecké zpracování tyrolských tolarů dosahuje nezpochybnitelných vrcholů evropského medailérského umění 16. století prostřednictvím detailních portrétů arcivévody a sofistikovaných alegorických kompozic. Charakteristické jsou portréty zdůrazňující humanistické ideály a renesanční kultivovanost, často doplněné o složité heraldické uspořádání zahrnující tyrolské, rakouské i říšské prvky. Reverzy často zobrazují mytologické nebo alegorické scény oslavující panovnickou moc a kulturní patronát.
Technická kvalita Ferdinandových tolarů dokumentuje vyspělost tyrolských mincířů a jejich schopnost realizovat nejnáročnější umělecké vize využitím nejmodernějších mincovních technologií své doby. Vysoká ryzost místního stříbra a precizní zpracování z nich činily respektované mezinárodní platidlo a diplomatické dary mezi evropskými dvory. Jejich prestiž přispívala k ekonomické prosperitě Tyrolska.
Kulturní kontext tolarů Ferdinanda II. Tyrolského jako výtvorů renesančního mecenášství činí z nich fascinující spojení numismatiky s dějinami umění. Pro sběratele představují tyto tolary absolutní vrchol alpského mincovnictví, jehož umělecká hodnota často převyšuje jejich numismatický význam. Jejich kombinace historické autenticity s estetickou dokonalostí z nich činí jedny z nejžádanějších objektů renesanční evropské numismatiky.