Tolary Maxmiliána III. Habsburského

Tolary Maxmiliána III. dokumentují vládu bavorského kurfiřta z let 1745-1777. Tyse reprezentativní stříbrné mince vznikaly během období osvícenských reforem a kulturního rozkvětu Bavorska. Jejich umělecka kvalita a historický kontext z nich činí významné objekty jihoněmecké numismatiky 18. století.

90 položek celkem

Výpis produktů

Studio Session 366
Novinka
2 190 Kč

Symbolický stříbrný tolar z roku 1829, věnovaný požehnání mansfeldského hornictví – vzácnější pruská emise s portrétem krále Friedricha Viléma III.

3236
Studio Session 091
Novinka
3 700 Kč

Stříbrný tolar z roku 1773 s mincovní značkou M, ražený v Salcburku za vlády arcibiskupa Hieronyma Colloreda. Působivý exemplář o hmotnosti 27,58 g představuje vysoce kvalitní...

3190
2627655 1b
Novinka
3 799 Kč

Stříbrný tolar města Sankt Gallen z roku 1622 s medvědem a orlem – výjimečný příklad mincovní autonomie svobodných říšských měst ve Svaté říši římské. 

3186
Křížový 1/2 Tolar 1765 Brusel Marie Terezie
Novinka
1 350 Kč

Stříbrný půltolar Marie Terezie z roku 1765, ražený v Bruselu, s habsburským dvouhlavým orlem a čtyřkorunovým křížem – symbol síly monarchie a vlády nad střední Evropou.

2770
2574294 1b
Novinka
4 900 Kč

Raný nizozemský rijksdaalder z roku 1607 s detailním rytířským motivem a korunovaným erbem provincie Utrecht, v pěkné zachovalosti s dobovým leskem. Pozor mince je okrojená váha...

2762
2574210 1b
Novinka
4 500 Kč

Výrazná stříbrná mince z doby nizozemského boje za nezávislost s motivem rytíře a heraldického lva, ražená roku 1619 v Utrechtu.

2761
Studio Session 069
Novinka
4 200 Kč

Stříbrný daalder z roku 1641, ražený v Západním Frísku, představuje rané vydání slavné série „rytířských“ mincí. Motiv rytíře a kráčejícího lva odráží nezávislost a odhodlání...

2734
Studio Session 073
Novinka
6 800 Kč

Stříbrný daalder z roku 1643, ražený v Západním Frísku, symbolizuje odhodlání nizozemských provincií v době osmdesátileté války. Motiv rytíře a lva vyjadřuje sílu, víru a...

2733
Studio Session 081
Novinka
4 500 Kč

Stříbrný daalder z roku 1642, ražený v Západním Frísku, představuje klasickou ukázku mincovní produkce Nizozemské republiky v době vrcholícího konfliktu s Habsburky. Bohatá...

2732
Studio Session 071
Novinka
6 900 Kč

Stříbrný rijksdaalder z roku 1644 ražený v Západní Frieslandii. Typický „rytířský tolar“ s postavou ozbrojence a heraldickým lvem, symbol svobody a nezávislosti nizozemských...

2731
Studio Session 079
Novinka
2 990 Kč

Stříbrný tolar z roku 1771 ražený v Mnichově za vlády bavorského kurfiřta Maxmiliána III. Josefa. Reprezentativní ukázka barokní numismatiky s náboženským motivem Madony –...

2728
Studio Session 298
Novinka
2 290 Kč

Stříbrný tolar Friedricha Viléma III. z roku 1818 s impozantním motivem pruského orla na válečných trofejích – numismatická připomínka poválečné obnovy po napoleonských válkách.

2727

Ovládací prvky výpisu

90 položek celkem

Maxmilián III. Josef (1745-1777) transformoval Bavorsko v moderní osvícenský stát a jeho tolary dokumentují tento reformní proces prostřednictvím evoluce ikonografie a zlepšování technických standardů. Jako poslední mužský potomek wittelsbašské linie vládl v období intenzivní kulturní a ekonomické modernizace. Maxmiliánovy tolary tak představují numismatické svědectví o zlatém věku bavorského osvícenství před začleněním do habsburské sféry vlivu.

Umělecké zpracování těchto tolarů reflektuje osvícenské ideály 18. století prostřednictvím elegantnich portrétů kurfiřta a klasicizujících heraldických kompozic. Charakteristické jsou portréty zdůrazňující intelektuální rysy a osvícenskou důstojnost panovníka, často doplněné o bavorské heraldické symboly prezentované v rokokovém stylu. Reverzy obvykle zobrazují bavorský erb v sofistikovaném uměleckém zpracování charakteristickém pro mnichovský dvůr.

Ekonomický kontext Maxmiliánových tolarů je spojen s hospodářskou modernizací Bavorska a rozvojem manufactur, vzdělávacích institucí a kulturních center. Jejich kvalita a mezinárodní uznání přispěly k posílení ekonomické pozice bavorského kurfiřtství v rámci Svaté říše římské. Mnichovská mincovna dosáhla za jeho vlády významného technického pokroku a konkurovala prestižním středoevropským centrům.

Tragická skutečnost, že Maxmilián III. zemřel bez mužského potomka a jeho smrtí zanikla stará wittelsbašská linie, dodává jeho tolarům melancholický rozměr jako posledním mincím nezávislého osvícenského Bavorska. Pro sběratele představují tyto tolary fascinující kombinaci umělecké kvality s dramatickým historickým kontextem konce tradičního německého particularismu a nástupu centralizovaných monarchií.

Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet