Tolary Maxmiliána III. Habsburského
Tolary Maxmiliána III. dokumentují vládu bavorského kurfiřta z let 1745-1777. Tyse reprezentativní stříbrné mince vznikaly během období osvícenských reforem a kulturního rozkvětu Bavorska. Jejich umělecka kvalita a historický kontext z nich činí významné objekty jihoněmecké numismatiky 18. století.
Řazení produktů
Výpis produktů
Stříbrný tolar Maxmiliána III. Tyrolského, ražený bez datace v hallské mincovně, patří k mimořádně vzácným a sběratelsky ceněným emisím pozdní renesance. Na líci je zobrazen...
Ovládací prvky výpisu
Maxmilián III. Josef (1745-1777) transformoval Bavorsko v moderní osvícenský stát a jeho tolary dokumentují tento reformní proces prostřednictvím evoluce ikonografie a zlepšování technických standardů. Jako poslední mužský potomek wittelsbašské linie vládl v období intenzivní kulturní a ekonomické modernizace. Maxmiliánovy tolary tak představují numismatické svědectví o zlatém věku bavorského osvícenství před začleněním do habsburské sféry vlivu.
Umělecké zpracování těchto tolarů reflektuje osvícenské ideály 18. století prostřednictvím elegantnich portrétů kurfiřta a klasicizujících heraldických kompozic. Charakteristické jsou portréty zdůrazňující intelektuální rysy a osvícenskou důstojnost panovníka, často doplněné o bavorské heraldické symboly prezentované v rokokovém stylu. Reverzy obvykle zobrazují bavorský erb v sofistikovaném uměleckém zpracování charakteristickém pro mnichovský dvůr.
Ekonomický kontext Maxmiliánových tolarů je spojen s hospodářskou modernizací Bavorska a rozvojem manufactur, vzdělávacích institucí a kulturních center. Jejich kvalita a mezinárodní uznání přispěly k posílení ekonomické pozice bavorského kurfiřtství v rámci Svaté říše římské. Mnichovská mincovna dosáhla za jeho vlády významného technického pokroku a konkurovala prestižním středoevropským centrům.
Tragická skutečnost, že Maxmilián III. zemřel bez mužského potomka a jeho smrtí zanikla stará wittelsbašská linie, dodává jeho tolarům melancholický rozměr jako posledním mincím nezávislého osvícenského Bavorska. Pro sběratele představují tyto tolary fascinující kombinaci umělecké kvality s dramatickým historickým kontextem konce tradičního německého particularismu a nástupu centralizovaných monarchií.




