Stuttgart
Stuttgart je hlavní město spolkové země Bádensko-Württembersko v jihozápadním Německu a historické sídlo württemberských vévodů a králů. Město proslulo jako centrum automobilového průmyslu, rodiště Mercedesu a Porsche, ale také jako významné kulturní centrum s bohatou historií. Stuttgartská mincovna razila württemberské tolary, zlatníky a krejcary až do sjednocení Německa.
Historie
Stuttgart vznikl kolem roku 950 jako hřebčín (Stutengarten) švábského vévody Liudolfa, syna císaře Oty I. První písemná zmínka pochází z roku 1229, kdy se uvádí jako město. Ve čtrnáctém století se Stuttgart stal rezidencí württemberských hrabat, kteří sem přesunuli své sídlo z hradu Württemberg. Město postupně rostlo a získávalo na významu jako správní a obchodní centrum. V roce 1495 povýšil císař Maxmilián I. Württembersko na vévodství a Stuttgart se stal vévodským hlavním městem. Během reformace přijal vévoda Ulrich protestantství a Stuttgart se stal centrem luteránství v jižním Německu.
Třicetiletá válka těžce postihla Stuttgart - po bitvě u Nördlingenu v roce 1634 bylo město vypleněno a ztratilo polovinu obyvatel. Obnova trvala desetiletí, ale za vlády vévody Eberharda Ludvíka na přelomu sedmnáctého a osmnáctého století město opět prosperovalo. Vévoda nechal postavit barokní zámek Ludwigsburg, ale Stuttgart zůstal hlavním městem. V osmnáctém století se Stuttgart stal centrem švábského osvícenství, působila zde Karlova škola, kde studoval Friedrich Schiller. Napoleon povýšil v roce 1806 Württembersko na království a Stuttgart se stal královskou rezidencí. Král Friedrich I. a jeho nástupci Wilhelm I. a Karl I. přeměnili Stuttgart v moderní metropoli s klasicistní architekturou.
Devatenácté století přineslo industrializaci - Stuttgart se stal průmyslovým centrem jižního Německa. V roce 1883 zde Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach vynalezli první rychloběžný spalovací motor a položili základy automobilového průmyslu. V roce 1886 založil Carl Benz v nedalekém Mannheimu první automobilku, ale Mercedes-Benz se později usídlil ve Stuttgartu. Ferdinand Porsche zde v roce 1931 založil svou konstrukční kancelář. Za druhé světové války byl Stuttgart těžce bombardován, centrum města bylo z velké části zničeno. Po válce se město rychle obnovilo a stalo se hospodářským motorem Německa. Dnes je Stuttgart centrem high-tech průmyslu, sídlem burzy a mnoha kulturních institucí.
Stuttgartské mincovnictví
Stuttgart se stal mincovním městem až relativně pozdě, v šestnáctém století, kdy sem württemberští vévodové přesunuli mincovnu z Tübingenu. První stuttgartské mince byly raženy za vévody Ulricha kolem roku 1520. Mincovna zpočátku razila především drobné stříbrné krejcary a batceny pro místní oběh. V sedmnáctém století začala ražba větších stříbrných mincí - půltolarů a tolarů s portrétem vévody a württemberským erbem se třemi parohy. Stuttgartská mincovna používala značku S nebo monogram vévodského jména.
Zlatý věk stuttgartské mincovny nastal po povýšení Württemberska na království v roce 1806. Král Friedrich I. nechal razit reprezentativní zlaté dukáty a stříbrné konvenční tolary vysoké umělecké kvality. Mincovna byla vybavena moderními stroji a razila mince podle jihoněmecké měnové konvence. Po vzniku Německé říše v roce 1871 Stuttgart razil říšské marky se značkou F, která se používá pro stuttgartskou mincovnu dodnes. Württemberské mince z devatenáctého století s portréty králů Wilhelma I., Karla I. a Wilhelma II. patří mezi nejkrásnější německé ražby císařského období. Mincovna fungovala až do roku 1945, kdy byla zničena při bombardování. Po válce byla obnovena a dnes razí německá eura a pamětní mince.
Zajímavosti
- Stuttgart je jediné německé město, které má ve znaku koně - připomínka na původní hřebčín
- Württemberský král Wilhelm I. nechal razit největší německou stříbrnou minci - dvojtolar o váze přes 70 gramů
- Stuttgartská mincovna vyrazila první německou minci s automobilem v roce 1986 k výročí Benzova patentu
- V trezorech stuttgartské Landesbank je uložena sbírka všech württemberských mincí od šestnáctého století
- Mercedes-Benz muzeum ve Stuttgartu vlastní unikátní sbírku medailí a žetonů s automobilovou tematikou