Bohoslužba
Bohoslužba je organizovaná forma společné náboženské úcty, při které se věřící shromažďují k modlitbám, čtení posvátných textů, kázání a vykonávání rituálů. Představuje centrální prvek náboženského života většiny světových náboženství a základní formu vyjádření víry společenství.
Historie
Počátky bohoslužebných shromáždění nacházíme již v nejstarších civilizacích, kde se rituály a oběti konaly podle přesně stanovených pravidel. Ve starověkém Egyptě probíhaly denní chrámové rituály, při nichž kněží obmývali, oblékali a krmili sochy božstev. Mezopotámské náboženství znalo komplexní novoroční slavnosti Akitu trvající dvanáct dní. Tyto rané formy bohoslužby kombinovaly oběti, procesí, recitace a dramatické ztvárnění mýtů.
Židovská bohoslužba se formovala kolem chrámového kultu v Jeruzalémě. Šalomounův chrám se stal centrem organizované liturgie s denními oběťmi, zpěvem žalmů a kněžským požehnáním. Po babylonském zajetí vznikly synagogy jako místa modlitby a studia Tóry bez obětních rituálů. Synagogální bohoslužba se třemi denními modlitbami (šacharit, mincha, ma'ariv) a sobotním čtením Tóry položila základy pro křesťanskou a islámskou liturgickou praxi.
Raně křesťanská bohoslužba vycházela ze synagogální tradice, ale přidala specificky křesťanské prvky - eucharistii a křest. První křesťané se scházeli v domech k "lámání chleba", jak dokládají Skutky apoštolské. Svatý Pavel v listech Korinťanům popisuje charismatické bohoslužby s proroctvím, mluvením jazyky a spontánními modlitbami. Postupně se vyvinula strukturovanější forma s čtením Písma, kázáním, modlitbami a slavením eucharistie.
Ve 2. století svědčí Justin Mučedník o nedělní bohoslužbě obsahující čtení z proroků a apoštolských spisů, homilii představeného, společné modlitby, políbení pokoje a eucharistickou oběť. Didaché předepisuje eucharistické modlitby a nedělní shromáždění. Postupně se formovaly liturgické rodiny - antiochijská, alexandrijská, římská a galská - každá s vlastními tradicemi a formulacemi.
Konstantinův edikt milánský roku 313 umožnil veřejné slavení křesťanské bohoslužby. Vznikaly baziliky přizpůsobené liturgickým potřebám s apsidou pro klérus, ambonem pro čtení a křtitelnicí. Bohoslužba se stala veřejným, často okázalým obřadem s procesími, zpěvem a kadidlem. Svatý Ambrož v Miláně zavedl antifoniální zpěv, svatý Jan Zlatoústý v Konstantinopoli rozvinul homilitickou tradici.
Byzantská liturgie dosáhla vrcholu za Justiniána I., kdy Hagia Sofia poskytla velkolepý rámec pro císařskou liturgii. Liturgie sv. Jana Zlatoústého a sv. Basila Velikého se staly normativními pro východní křesťanství. Ikonostas oddělující svatyni od lodi symbolizoval mysterium božské přítomnosti. Liturgický rok s pohyblivými a nepohyblivými svátky organizoval čas věřících.
Na západě papež Řehoř I. Veliký koncem 6. století reformoval římskou liturgii a kodifikoval gregoriánský chorál. Karolínská liturgická reforma 8.-9. století sjednotila západní bohoslužbu podle římského vzoru s galskými prvky. Kláštery, zejména Cluny a později cisterciáci, kultivovaly slavnostní liturgii s nepřetržitým cyklem modliteb hodin (officium divinum).
Středověká bohoslužba dosáhla mimořádné komplexnosti. Mše se stala dramatickým mysteriem s elevací hostie jako vrcholem. Rozvinula se paraliturgická zbožnost - procesí, pašijové hry, mariánské hodinky. Latinsky vedená bohoslužba se vzdálila lidu, který se účastnil spíše vizuálně než aktivně. Soukromé mše a nadační bohoslužby za zemřelé se staly ekonomickým základem kléru.
V českých zemích přinesla cyrilometodějská mise slovanskou bohoslužbu, která se udržela v Sázavském klášteře do konce 11. století. Husitská reformace zavedla radikální liturgické změny - přijímání pod obojí způsobou, český zpěv, kázání v národním jazyce. Jan Hus prosazoval srozumitelnost bohoslužby a aktivní účast laiků. Českobratrská jednota vytvořila vlastní liturgickou tradici s důrazem na prostotu a biblické zakotvení.
Reformace 16. století znamenala revoluci v bohoslužbě. Martin Luther vytvořil Deutsche Messe s lidovým zpěvem, kázáním v centru a přijímáním pod obojí. Jan Kalvín v Ženevě zavedl přísně biblickou bohoslužbu bez ornátů, obrazů a hudebních nástrojů kromě žalmového zpěvu. Anglikánská Book of Common Prayer spojovala katolickou formu s reformačním obsahem.
Tridentský koncil (1545-1563) standardizoval katolickou mši v tridentském misálu platném až do 2. vatikánského koncilu. Barokní bohoslužba zdůrazňovala smyslový prožitek - orchestrální mše, bohatá výzdoba, divadelní kázání. Protireformace využívala bohoslužbu jako nástroj rekatolizace s procesími, poutěmi a eucharistickou úctou.
Osvícenství přineslo josefinské reformy omezující barokní pompéznost a rušící některé svátky. Romantismus 19. století obnovil zájem o středověkou liturgii - ceciliánské hnutí, obnova gregoriánského chorálu, novogotické kostely. Liturgické hnutí 20. století usilovalo o aktivní účast věřících a návrat k raně křesťanským zdrojům.
Druhý vatikánský koncil (1962-1965) provedl nejradikálnější reformu katolické bohoslužby od Tridentu. Konstituce Sacrosanctum Concilium zavedla národní jazyky, oltář čelem k lidu, koncelebraci a aktivní participaci věřících. Podobné reformy proběhly v protestantských církvích. Ekumenické hnutí hledá společné liturgické formy.
Struktura a formy bohoslužby
Křesťanská bohoslužba má typicky dvě hlavní části - bohoslužbu slova s čtením Písma a kázáním a svátostnou bohoslužbu s eucharistií či večeří Páně. Liturgický rok organizuje slavení od adventu přes Vánoce, postní dobu, Velikonoce až po mezidobí. Denní modlitba hodin (breviář) strukturuje den modlitbou.
Východní liturgie zdůrazňují mysterium a transcendenci s bohatou symbolikou, ikonami a zpěvem. Západní tradice se různí od katolické mše přes protestantské bohoslužby slova po charismatická shromáždění s důrazem na spontánnost. Liturgické barvy, roucha a předměty vyjadřují posvátnost obřadu.
Hudba tvoří integrální součást bohoslužby od gregoriánského chorálu přes Bachovy kantáty po současnou worship music. Architektura kostelů odráží liturgické potřeby - orientace, akustika, uspořádání prostoru. Moderní bohoslužby experimentují s multimediálními prvky a interaktivitou.
Zajímavosti
- Nejdelší kontinuálně sloužená bohoslužba probíhá v klášteře svaté Kateřiny na Sinaji, kde se modlí nepřetržitě od 6. století
- Tridentská mše obsahovala přes 40 křižování a 25 políbení oltáře či liturgických předmětů během jedné bohoslužby
- V etiopské ortodoxní církvi může bohoslužba trvat až 6 hodin s tancem a bubny jako součástí liturgie
