Katolicismus
Katolicismus jako univerzální forma křesťanství řízená papežem v Římě zásadně ovlivnil evropské mincovnictví od raného středověku až po současnost, přičemž katolické symboly, zobrazení svatých a mariánské motivy dominovaly ražbám většiny evropských panovníků. Papežské mince, ražby katolických monarchií a církevních knížectví vytvořily specifickou ikonografickou tradici, která prostřednictvím nápisů DEI GRATIA, zobrazení Panny Marie či národních patronů vyjadřovala jednotu světské a duchovní moci pod ochranou římské církve.
Historie
Katolicismus jako organizovaná forma křesťanství pod vedením římského biskupa se formoval od 4. století, ale jeho vliv na mincovnictví se plně projevil až po pádu západořímské říše. První výrazně katolické mince razili papežové od pontifikátu Hadriána I. (772–795), který získal od Karla Velikého právo vlastní ražby. Papežské denáry s klíči svatého Petra a papežskou tiárou se staly symbolem duchovní autority nezávislé na světské moci.
Karolinská renesance 9. století ustanovila model katolického panovníka jako ochránce církve. Karel Veliký razil po korunovaci císařem roku 800 denáry s nápisem CHRISTIANA RELIGIO a křížem, které se staly vzorem pro celou západní Evropu. Jeho nástupci přidávali invokace jako GRATIA DEI REX (král z Boží milosti) nebo XPISTIANA RELIGIO, čímž legitimizovali svou moc prostřednictvím katolické církve. Ottoni v 10. století rozvinuli koncept Sacrum Imperium s mincemi zobrazujícími kříž, chrám nebo ruku Boží žehnající panovníkovi.
Období 11. až 13. století představovalo vrchol papežské moci, což se odrazilo v mincovnictví. Inocenc III. (1198–1216) razil zlaté augustaly s papežskou tiárou a klíči jako symboly moci nad králi. Křižácké výpravy přinesly nové mincovní typy – denáry Jeruzalémského království s křížem a nápisem SEPULCHRUM DOMINI nebo ražby latinského císařství v Konstantinopoli. Katolické řády jako templáři a johanité získali právo razit vlastní mince s charakteristickou symbolikou.
Avignonské zajetí papežů (1309–1377) a následné schizma oslabily papežskou autoritu, což se projevilo v mincovnictví jednotlivých národních monarchií. Francouzští králové zdůrazňovali titul "nejkřesťanštějšího krále", španělští panovníci se prezentovali jako "katoličtí králové", císaři Svaté říše jako "obránci víry". Každá katolická monarchie vytvořila vlastní ikonografickou tradici – francouzské écus s liliovým křížem, španělské reály s jhem a svazkem šípů katolických králů, habsburské tolary s dvojhlavým orlem a burgundským křížem.
Protireformace 16. a 17. století vedla k obnově katolické symboliky na mincích jako reakci na protestantismus. Tridentský koncil (1545–1563) standardizoval zobrazování svatých a mariánské kulty. Habsburkové, Wittelsbachové a další katolické dynastie razily tolary s Immaculatou, patrony zemí a nápisy zdůrazňujícími katolickou víru. Ferdinand II. během třicetileté války razil tolary s Pannou Marií porážející hada jako symbol vítězství katolicismu nad herezí.
Osvícenství a sekularizace 18. a 19. století omezily náboženské motivy na mincích, ale katolická symbolika přežívala v konzervativních monarchiích. Rakousko-Uhersko razilo až do roku 1916 mince s nápisem "S Boží pomocí" a zobrazením Panny Marie. Papežský stát ražil vlastní mince až do roku 1870, obnovené pak Lateránskými smlouvami 1929. Vatikánské mince 20. a 21. století s portréty papežů, svatopetrskou bazilikou a papežským znakem představují kontinuitu katolické mincovní tradice.
Katolická symbolika v mincovnictví
Katolické mincovnictví rozvinulo komplexní systém symbolů vyjadřujících teologické pravdy a církevní autoritu. Papežské insignie – tiára s třemi korunami symbolizující trojí moc papeže, zkřížené klíče svatého Petra (zlatý nebesa, stříbrný zemi) – se staly univerzálním symbolem katolické církve. Mariánské motivy zahrnovaly Immaculatu na půlměsíci, Madonu s dítětem, Pietu nebo Assumpta stoupající k nebi.
Národní patroni legitimizovali katolické monarchy – svatý Dionýsius ve Francii, svatý Jakub ve Španělsku, svatý Leopold v Rakousku, svatý Václav v Čechách. Jejich zobrazení na mincích fungovalo jako ochrana země i vyjádření katolické identity. Řádové symboly jako maltézský kříž, františkánské stigmata nebo jezuitské IHS představovaly vliv církevních institucí na světskou ekonomiku.
Eucharistická symbolika se objevovala zejména v období protireformace – kalich s hostií, monstrance, Kristus jako Salvator Mundi. Nápisy vyjadřovaly katolickou teologii: IN TE DOMINE SPERAVI (V Tebe, Pane, jsem doufal), SUB TUUM PRAESIDIUM (Pod Tvou ochranu), VIRGO MARIA PROTEGE (Panno Maria, ochraňuj). Tyto formule měly apotropaickou funkci – chránily minci i jejího majitele před zlem.
Zajímavosti
- Nejcennější katolická mince je papežský kvadrupel Urban VIII. z roku 1634 s vyobrazením svatopetrské basiliky – jediný známý exemplář byl prodán za 1,2 milionu eur
- Španělské pieces of eight (osmiреálové mince) s pilíři Herkula a nápisem PLUS ULTRA nesly katolické symboly po celém světě a staly se první globální měnou díky španělskému koloniálnímu impériu
- Marie Terezie razila speciální "konvertitské tolary" udělované židům a protestantům při přestupu ke katolicismu – obsahovaly dvojnásobné množství stříbra než běžné mince
- Během konkláve pro volbu papeže se razily sedisvakantní mince s nápisem SEDE VACANTE a erbem kamerlenga – tyto ražby z období mezi papěži patří mezi nejvzácnější vatikánské mince
- Zázračné medailky ražené podle vidění svaté Kateřiny Labouré od roku 1832 s nápisem "Ó Maria, bez hříchu počatá, oroduj za nás" se staly nejrozšířenější katolickou ražbou s více než miliardou distribuovaných kusů