Mincovní pole
Mincovní pole je plocha mince ohraničená perlovcem, obvodkem nebo ponechaná neohraničená, která tvoří pozadí pro reliéfní obrazy, opisy a nápisy. Tento základní kompoziční prvek numismatického designu, jehož úprava se vyvíjela od hladkých ploch antických mincí přes složité gilošované vzory barokních ražeb po moderní matné či zrcadlové povrchy, zásadně ovlivňuje vizuální dopad a čitelnost mincovního obrazu.
Historie
Koncept mincovního pole vznikl společně s prvními mincemi v Lýdii. Rané elektrové ražby měly jednoduché hladké pole bez ohraničení, na kterém vystupoval reliéf lva nebo jiných symbolů. Řecké mincovny 6. století př. n. l. začaly experimentovat s různými úpravami pole - Aigina používala mělce vystouplé pole (raised field), které chránilo reliéf před opotřebením.
Klasické řecké období přineslo první systematické ohraničení pole. Athénské tetradrachmy používaly lineární obvodek, korintské statéry perlovec tvořený řadou kuliček. Syracuse vyvinuly složité rámování s meandrováním nebo palmovými listy. Tyto prvky nejen zdobily, ale především chránily reliéf před opotřebením a usnadňovaly stohování mincí.
Římské mincovnictví standardizovalo úpravu pole. Republikánské denáry měly jednoduché lineární ohraničení, císařské aurey dvojité koncentrické kruhy. Mincovní pole začalo být využíváno jako samostatný designový prvek - punktované pozadí na antoninianech, radiální paprsky na solech Aurelia. Pole neslo také kontrolní značky mincoven - hvězdičky, půlměsíce, palmové listy.
Byzantské mince rozvinuly koncept strukturovaného pole. Dvojité a trojité obvodky oddělovaly centrální motiv od opisů. Pole bylo často rozděleno na segmenty - horní s nápisem, střední s portrétem, dolní s hodnotovými značkami. Tato hierarchizace prostoru ovlivnila celé středověké mincovnictví od Skandinávie po arabský svět.
Středověké bracteáty představovaly revoluci v pojetí pole. Jednostranná ražba vytvářela konkávní pole, kde reliéf a pozadí splývaly. Gotické groše zaváděly složité architektonické rámování - lomené oblouky, fiály, kružby. Pole bylo často vyplněno drobnými symboly - hvězdičkami, křížky, liliemi - vytvářejícími texturované pozadí.
Renesance přinesla perspektivní pojetí pole. Italské testony zobrazovaly portréty na prázdném poli vytvářejícím iluzi prostoru. Plan (prázdná plocha) se stal rovnocenným partnerem reliéfu. Leonardo da Vinci teoretizoval o "negativním prostoru" jako aktivním prvku kompozice. Benvenuto Cellini používal jemně ryté pozadí kontrastující s leštěným reliéfem.
Barokní období znamenalo vrchol dekorativnosti pole. Složité gilošované vzory vytvářené pomocí rose engine, ornamentální rámování s rokaji a volutami. Francouzské écus zobrazovaly královský monogram na guilloché poli. Španělské peso měly pole vyplněné drobnými křížky. Technická dokonalost umožňovala nebývalou složitost.
Klasicismus 19. století přinesl návrat k jednoduchosti. Britské sovereign měly hladké pole s gurtovaným okrajem, americké Liberty dollars používaly drobné hvězdičky po obvodu. Průmyslová výroba standardizovala úpravu - strojově ryté koncentrické kruhy, pravidelné tečkování. Mincovní pole se stalo neutrálním pozadím pro hlavní motiv.
20. století experimentovalo s texturami pole. Písková struktura (sandblast), matování, selektivní leštění. Proof ražby zavedly kontrast zrcadlového pole a matného reliéfu. Moderní technologie umožňují mikrotextury neviditelné pouhým okem - holografické efekty, latentní obrazy, interferenční vzory. Pole se stalo aktivním bezpečnostním prvkem.
Technické aspekty
Příprava planu začíná u sádrového modelu. Výtvarník modeluje reliéf na hladké ploše, která se stane polem. Redukovací stroj převádí model na ocelové razidlo, kde se pole prohlubuje rytím nebo leptáním. Hloubka pole (0,3-1,5 mm) určuje výšku reliéfu. Příliš mělké pole způsobuje slabý reliéf, příliš hluboké komplikuje ražbu.
Úprava povrchu pole využívá různé techniky. Pískování vytváří matnou texturu, leštění zrcadlový lesk. Gilošování pomocí mechanického stroje rytí pravidelné geometrické vzory. Chemické leptání produkuje jemné textury. Laserové gravírování umožňuje mikrovzory. Každá technika vyžaduje specifickou úpravu razidla a ovlivňuje životnost nástroje.
Ohraničení pole plní funkční i estetickou roli. Perlovec (řada kuliček) vzniká řadou důlků v razidle. Lineární obvodek se ryje rýhovacím nástrojem. Ozubený okraj vytváří segmentovaný lis. Hrana mince (gurt) technicky nepatří k poli, ale vizuálně ho rámuje. Moderní mince kombinují různé typy ohraničení na aversu a reversu.
Vztah pole a reliéfu určuje čitelnost mince. Optimální kontrast vyžaduje rozdíl textury nebo lesku. Proof mince maximalizují kontrast zrcadlovým polem a matným reliéfem. Business strike (běžná ražba) má jednotnou úpravu. Antique finish vytváří patinu na poli při zachování lesku reliéfu. Každá kombinace vytváří jiný vizuální efekt.
Typologie a funkce
Hladké pole představuje klasickou úpravu umožňující maximální vyniknutí reliéfu. Používá se pro portréty, kde prázdný prostor zdůrazňuje důstojnost. Minimalistický design moderních investičních mincí preferuje čisté pole bez rušivých prvků. Hladké pole také usnadňuje identifikaci padělků - jakékoliv poškození je okamžitě viditelné.
Texturované pole vytváří vizuální hloubku a zakrývá drobné vady. Tečkované pozadí římských antoninianů maskovalo nízkou kvalitu stříbra. Křížkované pole španělských reálů ztěžovalo padělání. Moderní frosting (matování) eliminuje rušivé odrazy při fotografování. Každá textura má praktický i estetický důvod.
Segmentované pole organizuje komplexní kompozice. Čtvrcené pole heraldických mincí odděluje jednotlivé erby. Radiální dělení islámských mincí strukturuje kaligrafické nápisy. Koncentrické kruhy hierarchizují informace - nominál v centru, opis po obvodu. Segmentace usnadňuje orientaci a čtení.
Bezpečnostní úpravy pole chrání před paděláním. Mikrotexty viditelné pouze lupou, latentní obrazy měnící se podle úhlu pohledu, holografické efekty. Moderní euromince mají na poli mikromapu Evropy. Kanadské Maple Leaf obsahují mikrogravirovaný javorový list s letopočtem. Tyto prvky jsou téměř nemožné reprodukovat.
Významní designéři a inovace
Benedetto Pistrucci revolucionalizoval pojetí pole na sovereign (1817) vytvořením dokonale hladké plochy kontrastující s vysokým reliéfem sv. Jiří. Auguste Saint-Gaudens na Double Eagle (1907) použil radiální sluneční paprsky vytvářející dynamické pozadí. Adolph Weinman na Walking Liberty (1916) kombinoval hladké a texturované plochy.
Současní designéři experimentují s nekonvenčními úpravami. Ian Rank-Broadley používá selektivní matování vytvářející světelné efekty. Jody Clark kombinuje různé úrovně lesku v jednom poli. Thomas Pesendorfer vytváří trojrozměrné textury pomocí CAD modelování. Digitální technologie otevírají neomezené možnosti.
Zajímavosti
- Nejstarší známé mince s texturovaným polem jsou keltské statéry s tečkovaným pozadím (3. století př. n. l.)
- Středověcí falzátoři vyplňovali pole falešnými mincemi olovem a pokrývali tenkou vrstvou stříbra
- Gilošovací stroje 18. století vytvářely tak složité vzory, že jeden čtvereční centimetr obsahoval až 10 000 linek
- Moderní proof mince mají pole leštěné diamantovou pastou na zrcadlový lesk měřený v nanometrech
- Čínské pandy mění každoročně texturu bambusového pozadí jako ochranný prvek
- NASA vyslala minci s holografickým polem na ISS pro testování optických efektů v beztíži