Mincovní reliéf
Mincovní reliéf je obraz na minci vystupující nad úroveň plochy a vytvářející plastickou formu představy třetího rozměru. Tento základní výtvarný prvek numismatiky, jehož výška a provedení se vyvíjely od vysokých reliéfů antických dekadrachem přes plochá vyobrazení středověkých brakteátů až po víceúrovňové kompozice moderních proof ražeb, určuje nejen estetickou hodnotu, ale také technickou náročnost výroby a životnost mince v oběhu.
Historie
První lýdské mince ze 7. století př. n. l. měly jednoduchý vypouklý reliéf vzniklý vtlačením razidla do elektra. Výška dosahovala 1-2 mm, což bylo dáno měkkostí materiálu a primitivní technikou ražby. Řecké mincovny rychle zdokonalily technologii - archaické statéry z Aiginy měly reliéf až 3 mm vysoký, který chránil obraz před opotřebením při manipulaci.
Klasické období řeckého mincovnictví (5.-4. století př. n. l.) představuje vrchol vysokého reliéfu. Syrakuské dekadrachmy od mistrů Kimona a Euaineta dosahovaly výšky 4-5 mm. Tyto "medailové" ražby vyžadovaly několik úderů těžkým kladivem a speciálně kalená razidla. Portrét Arethúsy vystupoval tak vysoko, že mince nemohly být stohovány - fungovaly spíše jako umělecká díla než oběživo.
Římané standardizovali výšku reliéfu podle nominálů. Aurey měly reliéf 1,5-2 mm, denáry 1-1,5 mm, bronzové asy až 3 mm. Technologie scyphate (miskovité mince) v pozdní říši vytvářela konkávně-konvexní reliéf umožňující větší plasticitu při menší spotřebě kovu. Traianus Decius jako první použil víceúrovňový reliéf - portrét v popředí, pozadí s architekturou.
Byzantské miliarense a solidus vyvinuly charakteristický plochý reliéf s ostrými konturami. Výška nepřesahovala 0,8 mm, což umožňovalo stohování a prodlužovalo životnost. Technika dvojího úderu (double striking) zajišťovala ostrost detailů při nízké výšce. Ikonografická stylizace kompenzovala nedostatek plasticity symbolickým významem.
Středověké brakteáty představovaly extrém nízkého reliéfu. Jednostranná ražba do tenkého plechu vytvářela konkávní reliéf viditelný z obou stran - pozitivní z líce, negativní z rubu. Výška 0,3-0,5 mm byla kompenzována velkým průměrem (30-45 mm). Absence druhé strany umožňovala složitější kompozice - architektonické prvky, heraldické štíty, figurální scény.
Renesanční testony obnovily tradici vysokého reliéfu. Italští medailéři jako Pisanello nebo Matteo de' Pasti vytvářeli portréty s výškou 2-3 mm kombinující realistický detail s idealizací. Technika lití umožňovala ještě vyšší reliéf než ražba - některé medaile dosahovaly 5-7 mm. Vynález šroubového lisu (1550) umožnil konzistentní vysoký reliéf v masové produkci.
Barokní období experimentovalo s dramatickými kontrasty. Papežské scudi zobrazovaly svaté v extrémně vysokém reliéfu kontrastujícím s plochým pozadím. Francouzské écus Ludvíka XIV. používaly postupně se snižující reliéf (stepped relief) vytvářející iluzi perspektivy. Technologie virole umožnila vyšší reliéf bez deformace okraje mince.
19. století přineslo vědecký přístup k výšce reliéfu. Benedetto Pistrucci na sovereign (1817) vytvořil matematicky vypočítaný reliéf maximalizující vizuální dopad při minimálním opotřebení. Auguste Saint-Gaudens na americkém Double Eagle (1907) prosadil ultra-vysoký reliéf vyžadující 9 úderů hydraulického lisu - technicky nemožný pro masovou výrobu.
Moderní technologie umožňuje nebývalou kontrolu reliéfu. CAD/CAM systémy modelují přesnou výšku každého bodu. Laserové skenování měří reliéf s přesností 0,001 mm. Proof mince kombinují matný vysoký reliéf s lesklým hlubokým polem. Incuse reliéf (negativní, zahloubený) na amerických zlatých mincích (1908-1929) představoval radikální odklon od tradice.
Technické parametry
Výška reliéfu se měří od nejnižšího bodu pole k nejvyššímu bodu obrazu. Standardní business strike má 0,5-1,5 mm, proof 1-2,5 mm, ultra high relief 3-5 mm. Poměr výšky k průměru určuje kategorii - pod 1:30 nízký, 1:20 střední, 1:10 vysoký, nad 1:5 ultra vysoký. Sklon boků reliéfu (draft angle) musí být minimálně 3° pro snadné vyjmutí z razidla.
Víceúrovňový reliéf vytváří hloubku kompozice. Popředí, střední plán a pozadí mají různé výšky - například 1,5 mm, 1 mm, 0,5 mm. Přechody mohou být ostré (stepped) nebo plynulé (graduated). Moderní 3D modelování umožňuje kontinuální změny výšky nemožné při ručním rytí. Smartminting technologie dosahuje poměru výšky k průměru 1:2.
Fyzikální limity určuje materiál a technologie. Měkké kovy (zlato, stříbro) umožňují vyšší reliéf než tvrdé (nikl, ocel). Hydraulický lis zvládne vyšší reliéf než mechanický. Vícenásobné údery postupně vytlačují kov do reliéfu. Příliš vysoký reliéf způsobuje praskliny, neúplné vyražení, rychlé opotřebení razidla.
Typy reliéfu
Vypouklý (raised) reliéf je standardní typ vystupující nad pole. Vytváří se zahloubeným (negativním) razidlem. Čím hlubší rytí v razidle, tím vyšší reliéf na minci. Většina historických i současných mincí používá tento typ. Výhody zahrnují přirozenou ochranu obrazu, snadnou identifikaci, tradiční estetiku.
Zahloubený (incuse) reliéf je vtlačený pod úroveň pole. Vyžaduje pozitivní razidlo. Historicky vzácný - některé archaické řecké mince, americké zlaté 2,5 a 5 dolarů (1908-1929). Výhody: ochrana před opotřebením, možnost stohování, unikátní vzhled. Nevýhody: zachytávání nečistot, obtížné čištění, nezvyklá estetika.
Konkávně-konvexní reliéf charakterizuje bracteáty a byzantské scyphate. Celá mince je prohnutá, reliéf sleduje zakřivení. Umožňuje větší výšku bez zvýšení tloušťky. Komplikuje stohování a skladování. Moderní aplikace zahrnují tvarované mince (domed coins) s 3D efektem.
Kombinovaný reliéf míchá různé typy. Například pozitivní portrét s negativním nápisem. Nebo vysoký reliéf v centru s nízkým na okraji. Technicky náročný, vyžaduje složité razidlo. Vytváří jedinečné vizuální efekty. Populární u moderních pamětních ražeb.
Umělecké aspekty
Modelování reliéfu určuje charakter zobrazení. Měkké modelování s plynulými přechody vytváří naturalistický dojem. Ostré hrany a geometrické plochy evokují modernismus. Vysoký kontrast zdůrazňuje dramatičnost. Nízký reliéf vyžaduje větší stylizaci pro čitelnost. Mistři reliéfu jako Pisanello nebo Saint-Gaudens chápali vztah výšky a světla.
Světlo a stín definují vizuální dopad. Vysoký reliéf vytváří silné stíny zvýrazňující trojrozměrnost. Nízký reliéf závisí na odrazech pro viditelnost detailů. Směr osvětlení mění vzhled - boční světlo zdůrazňuje texturu, přímé potlačuje reliéf. Fotografování mincí vyžaduje pochopení těchto principů.
Kompoziční hierarchie využívá různé výšky pro důležitost. Hlavní motiv (portrét) má nejvyšší reliéf, vedlejší prvky (nápisy) nižší. Vytváří vizuální rytmus a vede oko pozorovatele. Překrývání prvků v různých výškách sugeruje prostor. Vzdušná perspektiva snižuje reliéf vzdálených objektů.
Zajímavosti
- Nejvyšší reliéf na oběžné minci měl americký Double Eagle 1907 High Relief - 4,7 mm při průměru 34 mm
- Středověcí padělátelé vytvářeli falešný reliéf lepením tenkých plíšků na levné kovové podklady
- Japonské proof mince mají až 12 různých úrovní reliéfu vytvářejících efekt tradičních dřevorytů
- NASA testovala mince s nulovým reliéfem pro použití ve vesmíru - reliéf způsoboval problémy v beztíži
- Mint XXI technologie vytváří reliéf až 11 mm vysoký na mincích o průměru 38 mm
- Slepci dokážou rozpoznat euromince pouze podle reliéfu - každý nominál má unikátní hmatový vzor