Sfragistika
Sfragistika je pomocná věda historická zabývající se studiem pečetí a pečetidel jako historických artefaktů, jejich vznikem, vývojem, užíváním a významem v různých kulturních a historických kontextech. Tato disciplína, úzce propojená s numismatikou, heraldikou a diplomatikou, poskytuje cenné informace o právních vztazích, společenském postavení a uměleckém vývoji od starověku po novověk.
Historie
Počátky sfragistiky jako vědecké disciplíny sahají do 17. století, kdy začali učenci systematicky studovat středověké listiny a jejich pečeti. Francouzský benediktin Jean Mabillon v díle "De re diplomatica" (1681) položil základy kritického studia pečetí jako autentifikačních prostředků. Název sfragistika pochází z řeckého "sphragis" znamenající pečeť.
V 18. století se sfragistika etablovala jako samostatná disciplína. Johann Michael Heineccius publikoval roku 1709 první specializovanou práci "De veteribus Germanorum aliarumque nationum sigillis". V habsburské monarchii založil Theodor von Sickel Vídeňský ústav pro rakouský dějezpis (1854), kde se sfragistika vyučovala společně s diplomatikou a paleografií.
V českých zemích rozvíjel sfragistiku František Palacký, který při studiu středověkých listin analyzoval tisíce pečetí. Jeho žák Antonín Boček sestavil první systematický soupis moravských pečetí. Zásadní bylo založení Archivu českého (1840), kde byly pečeti poprvé odborně katalogizovány a reprodukovány.
Průlomem bylo zavedení fotografické dokumentace pečetí od 80. let 19. století. Vznikaly rozsáhlé sfragistické sbírky - Národní muzeum shromáždilo přes 15 000 otisků, Moravský zemský archiv 20 000. Max Dvořák vypracoval typologii českých panovnických pečetí, která se stala metodologickým vzorem.
Moderní sfragistika využívá interdisciplinární přístupy. Chemická analýza vosku a olova odhaluje původ materiálů, rentgenové snímky ukazují vnitřní strukturu bul, 3D skenování umožňuje virtuální rekonstrukce poškozených pečetí. Databáze jako SIGILLUM zpřístupňují tisíce digitalizovaných pečetí online.
Typologie a materiály
Vosková pečeť byla nejrozšířenější od středověku. Používal se včelí vosk barvený rumělkou (červená), sazemi (černá) nebo měděnkou (zelená). Pečeť se přitiskla na pergamen nebo přivěsila na hedvábných či konopných šňůrách. Křehkost vosku vyžadovala ochranu dřevěnými či kovovými pouzdry (bullaria).
Olověná bula byla typická pro papežskou kanceláři a byzantský dvůr. Olovo se rozlilo do formy a otisklo typářem z obou stran. Papežské buly nesly jména apoštolů Petra a Pavla, byzantské portréty císařů. Zlaté buly byly vyhrazeny pro nejdůležitější privilegia - slavná Zlatá bula Karla IV. (1356).
Pečetní prsten představoval osobní pečetidlo používané od antiky. Gemmy s negativním reliéfem se otiskovaly do vosku nebo hlíny. Římské signety často obsahovaly portréty, monogramy nebo symboly. Středověké prsteny nesly heraldické znaky nebo nápisy. Církevní hodnostáři používali rybářský prsten s obrazem sv. Petra.
Novověk přinesl lakové pečeti ze směsi šelaku, terpentýnu a pigmentů. Papírové nálepky s reliéfem (oblátky) nahradily vosk v 19. století. Razítka s inkoustem postupně vytlačila tradiční pečeti z úředního styku. Moderní elektronické pečeti využívají kryptografické algoritmy.
Vztah k numismatice
Sfragistika a numismatika sdílejí mnoho společných rysů. Obě disciplíny studují drobné reliéfní objekty nesoucí obrazové a textové informace. Techniky výroby pečetidel a razidel byly často identické - rytci pracovali pro mincovny i kanceláře. Ikonografie využívala stejné motivy - portréty, heraldiku, náboženské symboly.
Některé pečeti fungovaly jako platidla. Středověké olověné plomby obchodních cechů garantovaly kvalitu zboží podobně jako mincovní ražba. Pečeti potvrzovaly finanční transakce, směnky a dlužní úpisy. Papežské buly autorizovaly odpustky prodávané za peníze.
Mnoho panovníků používalo stejné rytce pro mince i pečeti. Mistři jako Antonio Abondio nebo Benedetto Pistrucci vytvářeli pečetidla i medaile. Přemyslovská pečeť a denár nesou identického lva, habsburské pečeti a tolary stejnou orlici. Studium paralelní ikonografie pomáhá datovat a atribuovat anonymní ražby.
Zajímavosti
- Největší středověká pečeť - majestát Václava II. - měří 120 mm v průměru
- Nejstarší dochovaná česká pečeť patří knížeti Soběslavu I. z roku 1130
- Falšování pečeti se trestalo smrtí - useknutím ruky a následným stětím
- DNA analýza slin na pečetích odhalila příbuzenské vztahy středověkých písařů
- Vatikánský archiv uchovává přes 2 miliony papežských bul s olověnými pečetěmi
- Nejdražší pečeť - pečetní prsten Čingischána - má odhadovanou hodnotu 20 milionů dolarů