Filip I. Arab
Filip I. Arab (204-249) byl římský císař vládnoucí v letech 244-249, původem z arabské oblasti dnešního Jordánska, který se proslavil jako první možný křesťanský císař a organizátor slavností tisíciletí Říma roku 248, ale zahynul v boji proti uzurpátorovi Deciovi. Filip I. je v numismatice významný díky aureům a antoniniánům s portréty arabského císaře a motivy oslavujícími tisíciletí Říma, které dokumentují krátký rozkvět neřímské dynastie během krize třetího století.
Historie
Filip se narodil kolem roku 204 v Shahbě v římské provincii Arabia (dnešní jižní Sýrie/severní Jordánsko) do vlivné arabské rodiny. Získal římské občanství a postupně se dostal do císařských služeb, kde vynikl vojenskou schopností a administrativními dovednostmi. Stal se prvním významným představitelem arabského etnika v nejvyšších pozicích římské řískě.
Kariéra za Gordiana III. přinesla Filipovi rychlý vzestup v armádní hierarchii. Jako schopný důstojník se účastnil perské kampaně roku 243-244 a získal důvěru mladého císaře. Roku 243 byl jmenován prétorianským prefektem, což ho postavilo do druhé nejmocnější pozice v říši a učinilo z něj faktického velitele východních legií.
Smrt Gordiana III. roku 244 za záhadných okolností přinesla Filipovi císařskou moc. Oficiální verze hovořila o císařově smrti na nemoc, ale současníci podezřívali Filipa z vraždy nebo spiknutí. Filip uzavřel rychlý mír s Peršany za nepříznivých podmínek a pospíšil si do Říma zajistit legitimitu své vlády.
Uznání senátem a jmenování augusta proběhlo relativně hladce díky Filipově podpoře armády a pragmatické politice vůči římským elitám. Senát ocenil ukončení nevýhodné perské války a Filip získal formální legitimitu prostřednictvím tradičních institucí. Současně jmenoval svého syna Filipa caesarem pro zajištění dynastického pokračování.
Náboženská politika Filipa I. vyvolává dodnes kontroverze mezi historiky. Některé zdroje naznačují, že byl prvním křesťanským císařem nebo alespoň křesťanství nakloněným panovníkem. Biskup Eusebiův tvrdí, že Filip korespondoval se sv. Originem a účastnil se křesťanských bohoslužeb, ačkoliv toto tvrzení není jednoznačně doloženo.
Příprava oslav tisíciletí Říma dominovala střední části Filipovy vlády. Rok 248 označoval údajných 1000 let od založení města, a Filip organizoval nejpůsobivější slavnosti v římských dějinách. Ludi Saeculares trvaly několik dní a zahrnovaly gladiátorské hry, divadelní představení, závozy a náboženské ceremoniae s účastí tisíců účinkujících.
Finanční krize způsobená nákladnými slavnostmi a barberskými invazemi oslabovala Filipovu pozici. Germánské kmeny překročily Rýn a Dunaj a vyžadovaly nákladné vojenské kampaně. Současně rostla inflace a daňové zatížení, což vyvolávalo nepokoje v provinciích a nespokojenost armády kvůli zpožděnému žoldu.
Deciova vzpoura roku 249 vznikla mezi panonskimi legiemi nespokojemými s Filipovou vládou. Gaius Messius Quintus Decius získal podporu dunajských vojsk a pochodoval na Itálii s nároky na císařský titul. Filip vedl osobně armádu proti uzurpátorovi, ale jeho síly byly demoralizované a některé jednotky se přidaly k nepříteli.
Bitva u Verony v září 249 skončila Filipovou smrtí a kolapsem arabské dynastie. Podle většiny zdrojů Filip padl v boji, ačkoliv někteří autoři zmiňují vraždu vlastními vojáky. Decius se stal novým císařem a nechal zavražděn také Filipova syna a ženu, čímž definitivně ukončil experiment s neřímskou dynastií.
Dědictví Filipa I. je ambivalentní - jako první neřímský císař otevřel cestu provincialům k nejvyšší moci, ale jeho krátkých vláda také ukázala křehkost císařské autority během krize třetího století. Oslavy tisíciletí Říma zůstávají vrcholem jeho vlády a symbolem posledního velkolepeého oslavování římské civilizace před její úpadkem.
Filip I. Arab v numismatice
Mince Filipa I. Araba dokumentují jeho pětiletou vládu a představují první emise neřímského císaře v historii říše. Portréty zobrazují muže středního věku s charakteristickými semitskými rysy a paprskovitou korunou typickou pro třetí století. Design zdůrazňuje císařskou důstojnost navzdory barbarskému původu panovníka.
Charakteristickými motivy jsou FELICITAS TEMPORUM (štěstí časů), LAETITIA FVNDATA (založená radost) a VICTORIA AVG (císařské vítězství) zdůrazňující prosperitu a vojenské úspěchy. Antoniniány a aurei často zobrazují alegorie míru, stability a božské ochrany, což reflektuje Filipovu snahu legitimizovat netradiční dynastii.
Pamětní mince k tisíciletí Říma roku 248 představují numismatické vrcholy Filipovy vlády. Emise s nápisy SAECVLARES AVGG (věčné augusty) nebo ROMA AETERNA (věčný Řím) oslavují tisíciletou kontinuitu římské civilizace. Tyto mince často obsahují komplex simboliky spojující mytologické založení města s současnou císařskou dynastií.
Křesťanské motivy jsou předmětem debat mezi numismatiky. Některé neobvyklé symboly na Filipových mincích byly interpretovány jako možné křesťanské odkazy, ale většina současných odborníků tato tvrzení odmítá. Kvalita mincí zůstává relativně vysoká navzdory obecné krizi třetího století díky krátkému trvání vlády a kontrole nad říšskými financemi.
Zajímavosti
- První arabský císař - byl prvním panovníkem semitského původu, který vládl Římské říši.
- Možný křesťan - někteří církevní autoři ho považují za prvního křesťanského císaře před Konstantinem.
- Tisíciletí Říma - organizoval nejvelkolepeší slavnosti v dějinách římské civilizace roku 248.
- Vrah Gordiana III. - pravděpodobně zabil svého předchůdce během perské kampaně kvůli mocenským ambicím.
- Konec arabské dynastie - jeho smrt ukončila jediný pokus o etablování neevropské dynastie v antickém Římě.