Klasicismus

Klasicismus je umělecký směr 17. až 19. století inspirovaný antikou, zdůrazňující harmonii, řád a jednoduchost. V mincovnictví se projevil návratem k antickým motivům, čistými liniemi a idealizovanými portréty. Klasicistní mince představují vrchol technické dokonalosti a estetické vyváženosti.

Historie

Klasicismus vznikl v 17. století ve Francii jako reakce na barokní výstřelky. Ludvík XIV. a jeho ministr Colbert prosazovali "grand style" - monumentální, vyvážený, racionální. Versailles ztělesňovala klasicistní ideál. Poussin, Lorrain malovali idealizované antické krajiny. Corneille, Racine psali tragédie podle aristotelských pravidel. Francouzská akademie kodifikovala normy. Klasicismus se stal oficiálním stylem absolutismu - vyjadřoval řád, hierarchii, kontrolu.

Archeologické objevy 18. století - Herculaneum, Pompeje - oživily zájem o antiku. Winckelmann definoval řecký ideál "ušlechtilé jednoduchosti a tiché velikosti". Neoklasicismus se šířil Evropou. Canova, Thorvaldsen sochali mramorové bohyně. David maloval římské hrdiny. Architektura napodobovala chrámy - Pantheon v Paříži, Braniborská brána. Empír Napoleona využil klasicismus jako imperiální styl. Klasicistní ideál ovlivnil americkou republiku - Kapitol, Jeffersonův monument.

V 19. století klasicismus přešel v akademismus. Ingres maloval dokonalé linie, ale chyběla vitalita. Romantismus reagoval emocí proti rozumu. Přesto klasicistní principy přežily v oficiálním umění, architektuře, vzdělávání. Moderní neoklasicismus 20. století - fašistická a stalinská architektura - zneužil klasicistní monumentalitu pro totalitní propagandu. Dnes klasicismus představuje nadčasový ideál krásy a řádu.

Klasicismus a mincovnictví

Klasicistní mincovnictví dosáhlo technické a estetické dokonalosti. Francouzské mince Ludvíka XIV. od Warina stanovily standard - dokonalý portrét, čisté linie, vyvážená kompozice. Císařské portréty napodobovaly římské aurelie. Rytci jako Duvivier, Droz, Saint-Gaudens vytvořili mistrovská díla. Klasicistní mince měly idealizované portréty - panovníci jako antičtí bohové. Napoleon jako římský císař s vavřínem.

Klasicistní alegorie dominovaly rubům. Libertas, Justitia, Victoria v antických róbách. Architektura na mincích - chrámy, sloupy, triumfální oblouky. Americké mince s Liberty byly klasicistním ideálem. Francouzská Ceres, Herkules, Marianne. Britská Britannia s trojzubcem. Klasicistní typografie - kapitálky podle římských nápisů. Symetrie, proporce, harmonie. Technicky klasicismus přinesl nejvyšší kvalitu ražby - vřetenové lisy, přesné razidla, vysoký reliéf. Klasicistní medaile byly sochařskými díly. Napoleonovy medaile od Andrieu dokumentovaly tažení jako Trajanův sloup. Klasicistní numismatika představuje vrchol mincovního umění.

Zajímavosti

  • Ludvík XIV. měl 300 medailí dokumentujících jeho vládu - "Histoire métallique"
  • Napoleon nařídil razit medaile podle vzoru římských - včetně plánované invaze do Anglie
  • Americká "Liberty Head" z roku 1907 od Saint-Gaudense je považována za nejkrásnější minci
  • Britská Una a lev z roku 1839 je nejvzácnější viktoriánská mince - klasicistní alegorie
  • Řecké mince po nezávislosti 1832 kopírovaly antické vzory - sova, Pegasos
 
Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet