Humanismus

Humanismus je filozofický a kulturní směr zdůrazňující hodnotu a důstojnost člověka, rozvoj lidského potenciálu a racionální přístup k poznání světa bez nadpřirozených autorit. V českých zemích se humanismus rozvíjel od 15. století v souvislosti s univerzitní vzdělaností, vrcholil za Rudolfa II. a znovu ožil v národním obrození. Humanistické ideály ovlivnily české mincovnictví prostřednictvím renesančních portrétů na mincích, alegorie ctností na medailích a latinských nápisů oslavujících lidskou moudrost a vzdělanost.

Historie

České země poznaly humanismus prostřednictvím pražské univerzity založené 1348, která se stala centrem vzdělanosti střední Evropy. Italští humanisté jako Petrarca ovlivnili české vzdělance již ve 14. století. Jan Hus kombinoval reformační teologii s humanistickou filologií při překladu bible. Jeho důraz na rozum a svědomí proti autoritě církve předznamenal reformační humanismus. Jeroným Pražský studoval v Oxfordu a Paříži, odkud přinesl humanistické ideje.

Pozdní 15. století přineslo rozkvět humanismu na dvoře Vladislava Jagellonského. Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic, vzdělaný v Itálii, vytvořil humanistický kruh básníků a učenců. Augustin Käsenbrot a Jan Šlechta ze Všehrd psali latinské verše podle antických vzorů. Viktorin Kornel ze Všehrd sepsal první českou humanistickou právní knihu. Tisk zavedený roku 1468 šířil humanistické spisy.

Zlatý věk českého humanismu nastal za Rudolfa II., kdy Praha přitahovala učence z celé Evropy. Tycho Brahe a Johannes Kepler rozvíjeli astronomii, John Dee a Edward Kelley alchymii. Humanisté jako Tadeáš Hájek z Hájku kombinovali vědu s astrologií. Rudolfova kunstkomora shromažďovala antické sochy, renesanční obrazy a vědecké přístroje. Humanistická vzdělanost legitimizovala společenské postavení měšťanské elity.

Bělohorská porážka 1620 přerušila humanistickou tradici. Rekatolizace vytlačila protestantské humanisty do exilu. Jan Amos Komenský v amsterdamském exilu rozvinul pedagogický humanismus zdůrazňující všeobecné vzdělání. Jeho pansofické dílo usilovalo o syntézu veškerého lidského poznání. Jezuitský humanismus Bohuslava Balbína kombinoval katolickou víru s vlastenectvím a historickým bádáním.

Osvícenský humanismus 18. století sekularizoval humanistické ideály. Josef Dobrovský položil základy slavistiky kritickou filologií. František Martin Pelcl rozvíjel český jazyk a literaturu. Královská česká společnost nauk pěstovala vědy v humanistickém duchu. Toleranční patent Josefa II. roku 1781 realizoval humanistický ideál náboženské snášenlivosti. Zrušení nevolnictví vycházelo z humanistické koncepce lidské důstojnosti.

Národní obrození obnovilo humanistické ideály v národním kontextu. Josef Jungmann překládal klasickou literaturu a vytvořil český vědecký jazyk. František Palacký psal české dějiny jako příběh humanity proti násilí. Karel Havlíček Borovský prosazoval liberální humanismus založený na rozumu a svobodě. Božena Němcová zobrazila lidovou humanitu v Babičce. Humanistické gymnázium s klasickými jazyky formovalo českou inteligenci.

T. G. Masaryk představoval vrchol českého humanismu. Jeho filozofie humanity kombinovala vědecký realismus s mravním idealismem. Česká otázka interpretovala národní dějiny jako boj o humanitní ideály. Světová revoluce viděla v demokracii realizaci humanity. Masarykova první republika ztělesňovala humanistické hodnoty ve státní praxi – demokracii, vzdělání, sociální spravedlnost.

Nacistická okupace a komunistická diktatura potlačily humanistické hodnoty. Nacistický rasismus popíral lidskou důstojnost, komunistický kolektivismus individuum. Jan Patočka rozvíjel fenomenologický humanismus v disentu. Charta 77 hájila lidská práva jako univerzální humanistické hodnoty. Václav Havel formuloval koncepci života v pravdě jako existenciální humanismus.

Současný český humanismus čelí výzvám postmoderny a globalizace. Sekularizace oslabila tradiční humanistické instituce. Technologický pokrok vyvolává otázky transhumanismu. Multikulturalismus zpochybňuje evropocentrický humanismus. Ekologická krize vede k posthumanismu překonávajícímu antropocentrismus. Humanistické hodnoty zůstávají základem demokratické společnosti.

Humanismus v umění a mincovnictví

Humanistické ideály transformovaly výtvarné umění včetně medailérství a mincovnictví. Renesanční portréty na mincích zobrazovaly panovníky jako vzdělané individuality, ne abstraktní symboly moci. Joachymovské tolary s portrétem Ferdinanda I. představovaly humanistickou ikonografii. Rudolfovy dukáty nesly císařův realistický portrét s latinským nápisem oslavujícím moudrost a spravedlnost.

Humanistické medaile 16. století oslavovaly učence, umělce a měšťany. Portrétní medaile s latinskými citáty z klasiků vyjadřovaly humanistickou vzdělanost. Alegorie ctností – Spravedlnost, Moudrost, Statečnost, Mírnost – zobrazovaly humanistické ideály. Renesanční ornamenty nahradily gotickou symboliku. Antikizující motivy odkazovaly ke klasickému dědictví.

Numismatické sbírky představovaly humanistickou vášeň pro starožitnosti. Vilém z Rožmberka shromáždil tisíce antických mincí. Rudolf II. vytvořil císařskou numismatickou sbírku studovanou humanistickými učenci. Antické mince sloužily jako vzory pro renesanční ražby. Studium nápisů a portrétů rozvíjelo historické poznání. Numismatika se stala pomocnou vědou historickou.

Humanistická ekonomie ovlivnila monetární teorii. Mikuláš Koperník formuloval kvantitativní teorii peněz. Jean Bodin vysvětlil inflaci přílivem amerického zlata. Humanisté kritizovali lichvu a chamtivost jako nelidské. Spravedlivá cena a mírný zisk představovaly humanistické ekonomické ideály realizované cechovním systémem a městskou regulací.

Zajímavosti

  • První humanista – Bohuslav Hasištejnský vlastnil největší soukromou knihovnu v Evropě s 10 tisíci svazky
  • Rudolfův senCísař chtěl vytvořit v Praze nové Athény jako centrum humanistické vzdělanosti
  • Komenského utopie – Labyrint světa zobrazuje marnost světa bez humanistických hodnot
  • Masarykova knihovnaPrezident daroval státu 60 tisíc knih, největší humanistickou sbírku
  • Humanistické gymnázium – Klasické vzdělání s latinou a řečtinou absolvovalo 90 procent české inteligence
  • Erasmus RotterdamskýKrál humanistů navštívil Čechy, ale zklamal ho husitský fanatismus
 
Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet