Kališníci

Kališníci byli stoupenci husitského hnutí, kteří požadovali přijímání eucharistie pod obojí způsobou, tedy chleba i vína, pro všechny věřící. Nazývali se také utrakvisté podle latinského sub utraque specie. Kalich se stal jejich rozpoznávacím symbolem a dodnes připomíná českou reformaci.

Historie

Požadavek přijímání z kalicha pro laiky se v Čechách objevil na počátku 15. století v prostředí pražské univerzity a reformních kazatelů. Katolická církev od 13. století vyhrazovala přijímání vína pouze kněžím, zatímco laici přijímali pouze hostii. Čeští teologové v čele s Jakoubkem ze Stříbra začali roku 1414 hlásat, že přijímání pod obojí způsobou odpovídá praxi prvotní církve a je nezbytné pro spásu duše. Jan Hus sám tuto praxi zavedl až ke konci svého života, avšak po jeho mučednické smrti se kalich stal ústředním symbolem celého hnutí.

Přijímání z kalicha bylo jedním ze čtyř pražských artikulů, které husité formulovali jako základní program své reformy. Vedle kalicha požadovali svobodné hlásání slova Božího, trestání smrtelných hříchů bez ohledu na stav a chudobu duchovenstva. Tyto články se staly vyjednávací pozicí husitů během jednání s basilejským koncilem ve třicátých letech 15. století. Umírněné křídlo husitského hnutí, které se spokojilo především s kalichem a bylo ochotno v ostatních bodech ustoupit, začalo být označováno jako kališníci či utrakvisté.

Po porážce radikálních husitů v bitvě u Lipan roku 1434 získali kališníci převahu v českých zemích. Basilejská kompaktáta vyhlášená roku 1436 v Jihlavě legalizovala přijímání pod obojí pro Čechy a Moravany. Tím vznikla v rámci západního křesťanství jedinečná situace, kdy na jednom území zákonně koexistovaly dvě liturgické praxe. Kališníci zůstávali formálně součástí katolické církve, uznávali papežskou autoritu a zachovávali většinu tradičních obřadů. Od katolíků se lišili především přijímáním z kalicha, češtinou v některých částech bohoslužby a důrazem na časté přijímání.

Vůdčí osobností kališnické církve se stal Jan Rokycana, zvolený roku 1435 za pražského arcibiskupa. Řím však jeho volbu nikdy nepotvrdil a Rokycana zůstal až do smrti roku 1471 pouze voleným, nikoli vysvěceným arcibiskupem. Přesto fakticky vedl českou utrakvistickou církev a těšil se úctě krále Jiřího z Poděbrad, jehož byl rádcem a důvěrníkem. Rokycanovo působení vtisklo kališnictví umírněný ráz a důraz na mravní obnovu.

Postavení kališníků bylo po celé 15. a 16. století právně nejisté. Kompaktáta sice platila jako zemský zákon, ale papežové je nikdy nepotvrdili a roku 1462 je Pius II. jednostranně prohlásil za neplatná. Čeští králové z rodu Jagellonců a později Habsburků museli při nástupu na trůn slibovat zachovávání kompaktát, avšak tlak na jejich odstranění neustával. Situaci komplikovalo pronikání luteránství do českých zemí od dvacátých let 16. století. Mnozí kališníci přijímali protestantské myšlenky a hranice mezi utrakvismem a luteránstvím se stírala.

Rudolfův majestát z roku 1609 přinesl kališníkům a dalším nekatolíkům náboženskou svobodu. Tento dokument ukončil staletou právní nejistotu a umožnil otevřené vyznávání víry. Svoboda však trvala pouhých jedenáct let. Po porážce stavovského povstání v bitvě na Bílé Hoře roku 1620 a zejména po vydání Obnoveného zřízení zemského roku 1627 byla utrakvistická církev zrušena. Kališníci museli buď přestoupit ke katolictví, nebo odejít do exilu. Kalich jako symbol české reformace byl zakázán a jeho veřejné užívání trestáno.

Věrouka a bohoslužba

Kališnická věrouka se v základních bodech nelišila od katolického učení. Utrakvisté uznávali sedm svátostí, úctu k Panně Marii a svatým, očistec i papežský primát. Zásadní odlišností bylo přijímání eucharistie pod obojí způsobou, které považovali za návrat k praxi prvotní církve a příkaz samotného Krista. Věřili, že plnost milosti je obsažena v obou způsobách a že odepření kalicha laikům je nespravedlivé ochuzení věřícího lidu.

Bohoslužba kališníků probíhala převážně latinsky, avšak některé části zaznívaly v češtině. Zejména epištola a evangelium se četly v národním jazyce, aby jim prostí věřící rozuměli. Kázání mělo významné místo a probíhalo vždy česky. Utrakvisté kladli důraz na časté přijímání, zatímco v tehdejší katolické praxi laici přijímali často jen jednou ročně. Přijímání dětí po dosažení rozumu bylo běžné a pokládalo se za důležité pro jejich spásu.

Kalich jako symbol zdobil utrakvistické kostely, oltáře, náhrobky i pečetě. Býval zobrazován s hostií vznášející se nad ním nebo s nápisem odkazujícím na ustanovení večeře Páně. Na bitevních praporech husitských vojsk kalich připomínal, za co bojovníci nasazují životy. V městských znacích se kalich objevil u obcí, které se hlásily k utrakvistické víře. Tato symbolika přežívala v lidové paměti ještě dlouho po rekatolizaci.

Utrakvistická církev měla vlastní konzistoř sídlící v Praze, která spravovala duchovní záležitosti a dohlížela na kněze. Faráře volily jednotlivé obce a konzistoř je potvrzovala. Problémem byl nedostatek řádně svěcených kněží, neboť katoličtí biskupové odmítali světit utrakvistické kandidáty. Kališníci proto získávali svěcení u italských biskupů ochotných za úplatu světit bez dotazů nebo u biskupů východní církve.

Zajímavosti

  • Kalich je dodnes součástí znaku Církve československé husitské, která se hlásí k odkazu české reformace.
  • Památný kalich Jana Husa, podle tradice užívaný při jeho poslední bohoslužbě, je uchováván v Českém muzeu stříbra v Kutné Hoře.
  • Na dobových mincích českých kališnických měst se objevoval kalich jako symbol městské příslušnosti k husitské víře.
  • Termín podobojí pochází z českého překladu latinského sub utraque specie a označoval stejnou skupinu jako slovo kališníci.
 
Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet