Karolinský typ českých denárů
Karolinský typ českých denárů představuje specifickou emisní kategorii z 10. a 11. století, kterou charakterizuje motiv takzvané karolinské kaplice - architektonického symbolu tvořeného štítem podepřeným dvěma stylizovanými sloupy s umístěným křížkem nebo písmennými znaky. Tento ikonografický prvek se objevuje na mincích Boleslava II., Boleslava III. a Jaromíra.
Historie
Karolinský typ vznikl v období vrcholného rozmachu českého denárového mincovnictví, kdy se místní emisní centra inspirovala různými evropskými architektonickými a uměleckými vzory. Terminologické označení odkazuje na karolinskou renesanci 8. a 9. století, kdy se ve Francké říši rozvinuly charakteristické architektonické formy včetně specifických kapliček a sakrálních staveb. Systematické zařazení této kategorie do české numismatické typologie provedl badatel V. Katz, který rozpoznal jednotící ikonografické principy napříč emisemi různých panovníků. Chronologické rozmezí těchto mincí odpovídá období největší diverzity českého mincovnictví, kdy se experimentovalo s různými motivy a stylovými přístupy. Podle novějších výzkumů se jedná o regionální variantu širší skupiny mladších řezenských typů, což naznačuje provázanost s bavorsko-rakouskou mincovní tradicí. Geografická distribuce nálezů dokládá široké rozšíření tohoto typu po celém území českého knížectví a jeho přijetí v běžném ekonomickém styku.
Ikonografie karolinské kaplice na českých denárech dokumentuje sofistikovanost raně středověkého mincovního umění a schopnost místních řemeslníků adaptovat komplexní architektonické motivy do miniaturního formátu mincovních razidel. Technické provedení vykazuje značnou variabilitu od pečlivě vypracovaných exemplářů s ostrými detaily až po zjednodušené verze, což odráží různou úroveň jednotlivých mincoven a časové období výroby. Symbolický význam karolinské kaplice přesahuje pouhou dekorativní funkci a pravděpodobně vyjadřuje ideologické návaznosti českého knížectví na křesťanskou evropskou civilizaci. Pro numismatické badatele představuje tento typ důležitý zdroj informací o kulturních kontaktech mezi českými zeměmi a západoevropskými centry raného středověku. Srovnávací analýza s podobnými motivy na mincích německých a francouzských emitentů odkrývá mechanismy šíření uměleckých a ideologických vzorů napříč evropskými dvorskými centry. Moderní klasifikace jako varianty řezenského typu ukazuje na komplexní vztahy mezi různými emisními skupinami a nutnost revize tradičních typologických schémat. Studium karolinského typu tak přispívá k hlubšímu pochopení kulturní a politické identity raně středověkého českého státu.
Zajímavosti
- Název odkazuje na architektonické vzory karolinské renesance 8.-9. století
- Samostatnou typovou kategorii ustanovil badatel V. Katz
- Objevuje se na mincích tří různých panovníků (Boleslava II., III. a Jaromíra)
- Představuje regionální variantu mladšího řezenského typu
- Dokládá kulturní kontakty s německo-francouzskou mincovní tradicí