Protireformace

Protireformace byla katolická reakce na protestantskou reformaci v 16. a 17. století, která zásadně ovlivnila evropské mincovnictví zavedením barokní ikonografie s důrazem na Pannu Marii, svaté a církevní symboly jako nástroje propagandy katolické víry. V numismatice představuje protireformace období vzniku některých nejkrásnějších barokních mincí a medailí, přičemž madony, kalvárie a jezuitské emblémy na tolarech a dukátech dokumentují intenzivní náboženský konflikt, který přetvořil politickou a kulturní mapu Evropy.

Historie

Protireformační hnutí začalo oficiálně Tridentským koncilem v letech 1545 až 1563, který stanovil katolickou odpověď na Lutherovy reformy. V mincovnictví se protireformace projevila okamžitě - katoličtí panovníci začali razit mince s výraznou náboženskou symbolikou jako protiváhu k protestantským ražbám se světskými motivy. Španělský král Filip II. zavedl na svých osmireálových tolarech motiv kříže mezi Herkulovými sloupy s heslem "PLUS ULTRA", symbolizující šíření katolické víry do Nového světa.

Nejintenzivnější období protireformačního mincovnictví nastalo během třicetileté války 1618 až 1648. Císař Ferdinand II. Habsburský razil tolary s Pannou Marií jako patronkou rakouských zemí a nápisem "PATRONA AUSTRIAE". Protireformace využívala mince jako masové médium - miliony ražeb s náboženskými motivy šířily katolickou propagandu mezi prostý lid. Bavorské tolary Maxmiliána I. zobrazovaly Pannu Marii stojící na půlměsíci, což bylo interpretováno jako vítězství nad protestanty i Turky. Jezuité, hlavní nositelé protireformace, propagovali speciální medaile s christogramem IHS rozdávané při misiích.

Mincovní kipper- und wipperzeit v letech 1618 až 1623 představovala ekonomickou dimenzi protireformace. Katoličtí panovníci znehodnocovali měnu pro financování armád, přičemž na znehodnocených mincích paradoxně zesilovali náboženskou symboliku. Saské groše s kalichem byly přeražovány katolickými razidly s křížem a madonou. Vestfálský mír 1648 ukončil otevřený konflikt, ale protireformační motivy přetrvávaly v mincovnictví katolických zemí až do osvícenství.

Pozdní fáze protireformace v 17. a raném 18. století přinesla umělecký vrchol barokního mincovnictví. Papežské scudi s apoštoly Petrem a Pavlem, neapolské piastry se svatým Januariem nebo salcburské tolary s postavou svatého Ruperta představují mistrovská díla barokní medailérské plastiky. Mariánské sloupy vystavěné po morových epidemiích se staly častým motivem na mincích střední Evropy. Protireformační ikonografie postupně splynula s dynastickou propagandou a v osvícenském 18. století byla nahrazena alegorickými a klasicizujícími motivy.

Ikonografie a symbolika

Protireformační mincovnictví vytvořilo bohatý repertoár symbolů - Immaculata (Neposkvrněné početí Panny Marie) stojící na půlměsíci a hadovi, IHS christogram jezuitů, planoucí srdce, růženec a stigmata. Madona jako protireformační symbol se objevovala v mnoha variantách - Černá Madona Čenstochovská na polských tolarech, Mariazellská madona na štýrských ražbách nebo Loretánská madona na papežských scudi.

Technicky protireformační mince představovaly vrchol barokního umění - vysoký reliéf, dramatické kompozice a detailní propracování. Mincovny v Praze, Kremnici a Augsburgu produkovaly technicky dokonalé ražby. Protireformační medaile dosahovaly průměru až 10 centimetrů s komplexními teologickými alegoriemi. Kvalita těchto ražeb měla demonstrovat převahu katolické církve nad "heretickými" protestanty.

Zajímavosti

  • Švédové ukořistili při vyplenění Prahy 1648 celou papežskou sbírku protireformačních medailí darovanou Ferdinandovi II.
  • Jezuitské koleje razily vlastní školní medaile s latinskými teologickými disputacemi na rubu
  • Některé protireformační tolary obsahují tajné protestantské symboly vyrytés do razidel sympatizanty reformace
  • Mariánský sloup na Staroměstském náměstí zobrazený na českých tolarech byl stržen 1918 jako symbol protireformace
  • Zlaté portugalské moidory s křížem řádu Kristova financovaly jezuitské misie v Jižní Americe a Asii
  • Poslední protireformační mince byla ražena v Mexiku ještě v roce 1821 s obrazem Guadalupské Panny Marie
 
Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet