Adam Fridrich ze Seinsheimu
Adam Fridrich ze Seinsheimu byl kníže-biskup würzburský a bamberský vládnoucí v letech 1755 až 1779, osvícenský prelát a mecenáš umění, jehož vláda představovala vrchol barokní kultury ve franckých biskupstvích. V numismatice představuje Adam Fridrich jednoho z posledních velkých církevních knížat Svaté říše římské, přičemž jeho konvenční tolary, dukáty a medaile s nádhernými rokokovými motivy dokumentují spojení duchovní a světské moci v osobě knížete-biskupa.
Historie
Adam Fridrich svobodný pán ze Seinsheimu se narodil 23. srpna 1708 na zámku Seinsheimu do staré francké šlechtické rodiny. Jako třetí syn byl předurčen pro církevní kariéru - studoval teologii a právo v Římě a Vídni, kde získal kontakty s nejvyššími kruhy církevní hierarchie. Rychle stoupal církevními hodnostmi - kanovník ve Würzburgu a Bamberku, probošt v Komárně. Jeho diplomatické schopnosti a správní talent ho předurčovaly k vysokým funkcím.
V roce 1755 byl zvolen würzburským biskupem a krátce nato i bamberským, čímž spojil obě významná francká biskupství. Jeho vláda představovala syntézu barokní tradice a osvícenských reforem. Adam Fridrich ze Seinsheimu dokončil výstavbu würzburské rezidence, mistrovského díla Balthasara Neumanna s freskami Giovanniho Battisty Tiepola. Zároveň reformoval školství založením reálných škol, modernizoval správu a podporoval manufaktury. Jeho dvůr se stal centrem francké kultury s významnými hudebníky a umělci.
Ekonomická politika byla úspěšná - biskupství prosperovala díky vinařství, obchodu a pečlivé správě. Adam Fridrich omezil barokní pompéznost bohoslužeb, rušil poutě a procesí v duchu osvícenského katolicismu. Mincovní politika sledovala říšské standardy s důrazem na uměleckou kvalitu - würzburská a bamberská mincovna produkovaly jedny z nejkrásnějších církevních ražeb 18. století s portréty biskupa od dvorního medailéra Petera Paula Wernera.
Adam Fridrich zemřel 18. února 1779 ve Würzburgu po úspěšné čtyřiadvacetileté vládě. Jeho nástupce Franz Ludwig von Erthal pokračoval v osvícenských reformách, ale napoleonské války brzy ukončily existenci církevních knížectví. Adam Fridrich tak byl jedním z posledních velkých knížat-biskupů, který vládl v plné pompě barokního církevního státu.
Mincovnictví církevních knížectví
Adam Fridrich razil mince pro obě biskupství podle konvenčního standardu. Würzburské a bamberské tolary, půltolary a čtvrttolary zobrazovaly biskupa v liturgickém oděvu s mitrou a berlou. Reversy nesly patrony - svatý Kilián pro Würzburg, svatý Jindřich pro Bamberg, obklopené rokokovými ornamenty.
Technicky obě mincovny patřily k nejvyspělejším - moderní šroubové lisy, precizní razidla, vysoká kvalita ražby. Zlaté dukáty a jejich násobky patřily k nejkrásnějším církevním mincím své doby. Pamětní medaile k církevním jubileím, svěcením kostelů a biskupským výročím představují vrcholy německého rokokového medailérství. Celková produkce dosahovala 200 000 tolarů ročně, významný příjem biskupské pokladny.
Zajímavosti
- Adam Fridrich nechal razit největší církevní medaili 18. století - zlatý kus o váze 100 dukátů k dokončení rezidence
- Biskup tajně podporoval svobodné zednáře a některé mince nesou skryté zednářské symboly
- Tiepolo údajně použil biskupovy tolary jako modely pro stříbrníky v biblických freskách rezidence
- Adam Fridrich vlastnil relikvii třiceti stříbrných Jidášových, kterou nechal vsadit do monstrance
- Některé biskupovy mince byly raženy ze stříbra z roztavených barokních oltářů v duchu osvícenství
- Napoleon později odvezl kompletní würzburskou mincovnu do Paříže, kde sloužila pro ražbu francouzských mincí