Design
Výtvarná podoba mincí představuje umělecké a technické zpracování mincovního obrazu, které zahrnuje kompozici, písmo, reliéf a celkové estetické řešení. Kvalitní výtvarné provedení mince zvyšuje její sběratelskou hodnotu a prestiž vydavatele, proto mincovny spolupracují s předními výtvarníky a medailéry.
Historie
Výtvarná stránka mincí se začala rozvíjet již v antickém Řecku, kde razba mincí dosáhla umělecké dokonalosti. Syracuské dekadrachmy z 5. století př. n. l. s portréty bohyně Arethúsy od mistrů Kimona a Euaineta jsou považovány za vrchol antického mincovního umění. Řečtí rytci vytvářeli razidla s takovou precizností, že jejich díla soupeřila s velkým sochařstvím. Každé významné město mělo své charakteristické motivy a stylistické prvky.
Římské mincovnictví přineslo systematický přístup k výtvarnému řešení. Portréty císařů na aversech byly realistické a propagandistické, reversy zobrazovaly alegorické výjevy, bohyně Victorii, vojenské triumfy nebo architektonické památky. Rytci razidel vyvinuli techniku vysokého reliéfu, která dávala mincím plastičnost. Za vlády císaře Hadriana dosáhla portrétní tvorba mimořádné kvality s detailním zpracováním vlasů a vousů.
Středověké mincovnictví bylo zpočátku primitivní, postupně se však vyvinul charakteristický gotický styl. České groše nesly stylizovanou korunu a heraldického lva v kruhovém uspořádání s gotickým písmem. Benátské dukáty zavedené roku 1284 vytvořily jednotnou výtvarnou koncepci, která se neměnila 500 let - dóže klečící před svatým Markem. Tento konzervativní přístup zaručoval rozpoznatelnost a důvěryhodnost mince.
Renesance přinesla revoluci ve výtvarném pojetí mincí. Italští medailéři jako Pisanello vytvářeli portréty s psychologickou hloubkou. Mince se staly uměleckými díly s propracovanými detaily, perspektivou a anatomickou přesností. Tolarové ražby 16. století využívaly větší plochu pro složité kompozice s množstvím postav, heraldických prvků a nápisů. Pražská mincovna za Rudolfa II. zaměstnávala přední umělce své doby.
Barokní období zdůraznilo dynamiku a dramatičnost. Mince zobrazovaly pohyb, drapérie, oblaka a světelné efekty dosažené různou výškou reliéfu. Medailéři jako Giovanni Hamerani v papežské mincovně vytvářeli díla s iluzí prostoru. Francouzské écus Ludvíka XIV. s portrétem od Jeana Varina stanovily standard pro královské portréty na další století.
Klasicismus přinesl návrat k antickým vzorům s důrazem na čistotu linií a harmonii kompozice. Napoleonské mince navazovaly na římskou tradici s profily v laurovém věnci. Benedetto Pistrucci vytvořil pro britskou královskou mincovnu návrh svatého Jiří bojujícího s drakem, který se používá na sovereignech dodnes. Jeho technická dokonalost a dynamická kompozice ovlivnily generace medailérů.
Moderní doba přinesla nové technologie a přístupy. Secesní mince využívaly organické tvary a dekorativní prvky. Výmarská republika experimentovala s expresionistickými motivy. Československé mince meziválečného období od Otakara Španiela představovaly vrchol medailérského umění. Současná tvorba využívá počítačové modelování, hologramy, barevný tisk a další inovativní techniky.
Prvky mincovního výtvarného řešení
Kompozice mince musí respektovat kruhový formát a omezený prostor. Výtvarník řeší vztah mezi obrazem a nápisem, velikost a umístění motivů, jejich vzájemné proporce. Ústřední motiv bývá doplněn ornamenty, rámováním nebo heraldickými prvky. Moderní památkové mince často pracují s asymetrickou kompozicí a překrýváním prvků.
Písmo na mincích prošlo vývojem od antické kapitály přes gotické lomené písmo, renesanční antikvu až po moderní fonty. Čitelnost nápisů je zásadní, proto se používají jednoduché bezpatkové fonty. Umístění opisů po obvodu nebo v řádcích ovlivňuje celkový dojem. Mikroražba umožňuje použití miniaturních textů jako ochranného prvku.
Relief určuje plasticitu a čitelnost motivu. Vysoký relief vytváří dramatický efekt, nízký relief je vhodnější pro oběžné mince kvůli odolnosti. Negativní relief, kdy je motiv zahloubený, se používá pro speciální efekty. Moderní technologie umožňují víceúrovňový relief s jemnou modulací.
Zajímavosti
- Britská designérka Mary Gillicková byla první ženou, která navrhla oběžnou minci - britskou libru z roku 1933 s motivem svatého Jiří
- Kanadská mincovna vyvinula technologii vytváření mincí ve tvaru listu javoru, kapky nebo jiných nepravidelných tvarů, což rozšířilo možnosti výtvarného vyjádření
- Jihoafrické randy navržené Coertem Steynbergem zobrazují pět velkých afrických zvířat, přičemž každá denominace má jiný motiv - unikátní koncepce v moderním mincovnictví
- Oldřich Kulhánek, autor československých a českých bankovek, vytvořil také návrhy pamětních mincí, které kombinují moderní grafiku s tradicí
- Nejmenší zlatá mince světa o průměru 2,96 mm vyrobená švýcarskou mincovnou zobrazuje hlavu Alberta Einsteina s vyplazujícím se jazykem - technický i výtvarný unikát