Monogram
Monogram je grafický symbol vytvořený spojením nebo propletením počátečních písmen jména, nejčastěji používaný panovníky, šlechtici a institucemi jako znak identity a autority. Na mincích a medailích představují monogramy důležitý ikonografický prvek umožňující identifikaci vydavatele a dataci ražby. V numismatice jsou panovnické monogramy klíčovým určovacím znakem zejména u středověkých a raně novověkých ražeb.
Historie
Tradice používání monogramů sahá do antiky, kdy řečtí a římští vládci označovali své mince zkratkami jmen nebo spojením počátečních písmen. Slavný Kristův monogram chi-ró používal od 4. století císař Konstantin Veliký na svých mincích jako symbol křesťanství. Byzantští císaři rozvinuli složité monogramy kombinující řecká písmena svých jmen a titulů.
Karolinská renesance přinesla propracované monogramy do západní Evropy. Karel Veliký používal monogram tvořený křížem s písmeny KAROLVS, který se stal vzorem pro pozdější panovníky. Jeho monogram se objevoval na mincích, listinách a pečetích. Tento zvyk převzali i další evropští vládci, kteří vytvářeli stále složitější a umělečtější monogramy jako výraz své moci a vzdělanosti.
V českých zemích se monogramy na mincích pravidelně objevují od 14. století. Jan Lucemburský používal jednoduchý monogram I R (Iohannes Rex), Karel IV. razil mince s monogramem K nebo propracovanějším KAROLVS. Složitost monogramů narůstala v renesanci, kdy Rudolf II. vytvořil umělecký monogram RII propojený s říšským orlem. Jeho monogram se stal součástí reprezentace rudolfínské Prahy.
Barokní období přineslo vrchol uměleckého zpracování monogramů. Leopold I. používal bohatě zdobený monogram LI obklopený vavřínovým věncem. Marie Terezie zavedla jednotný monogram MT pro všechny země monarchie. Její monogram na tolarech a dukátech se stal symbolem stabilní měny. Josef II. prosadil jednodušší klasicistní styl monogramu, který odpovídal osvícenským ideálům.
V 19. století se monogramy staly součástí státní symboliky a firemní identity. František Josef I. používal monogram FJI po celou dobu své dlouhé vlády, tento symbol se objevoval na mincích, bankovkách, poštovních známkách i veřejných budovách. Po vzniku Československa nahradily panovnické monogramy státní symboly, ale tradice firemních a osobních monogramů pokračovala v užitém umění a grafickém designu.
Typologie a význam monogramů
Monogramy se dělí podle způsobu kompozice na několik základních typů. Blokové monogramy skládají písmena vedle sebe nebo je vrství přes sebe. Křížové monogramy vychází z centrálního kříže, k němuž jsou připojena písmena. Ligaturní monogramy propojují tahy písmen do jediného obrazce. Kruhové monogramy uspořádávají písmena do kruhu nebo medailonu. Každý typ měl své období největší obliby a specifické použití.
V numismatice plní monogramy několik funkcí. Především identifikují emitenta mince a zaručují její pravost. Složitost monogramu ztěžovala padělání, protože vyžadovala zkušeného rytce. Monogramy také datují ražbu, protože každý panovník používal vlastní specifický design. Změny v provedení monogramu pomáhají numismatikům určit mincovnu a období ražby. Někdy monogram obsahuje skryté symboly nebo číselné hodnoty.
Mincmistrovské monogramy představují zvláštní kategorii. Od 16. století museli mincmistři označovat ražby svými iniciálami nebo značkami. Tyto malé monogramy umístěné v poli mince umožňují přesnou identifikaci odpovědné osoby a mincovny. Sbírání mincí podle mincmistrovských značek je specializovanou oblastí numismatiky. Katalogy mincmistrovských monogramů jsou důležitými příručkami pro určování mincí.
Zajímavosti
- Nejsložitější český panovnický monogram vytvořil Rudolf II., který obsahoval 12 propletených písmen tvořících jeho celé jméno a tituly v latině.
- Monogram Marie Terezie na tolaru se stal tak známý, že tolarové ražby s jejím monogramem se v Africe a Arábii používaly jako obchodní měna ještě ve 20. století.
- Některé středověké monogramy obsahovaly tajné významy čitelné pouze zasvěcencům, například monogram Karla IV. bylo možné číst jako zkratku hesla "Karolus Quartus Rex Romanorum".
